Svar: Vil ikke spise - 11 mdr.
29. april 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Tina
Når børn bliver omkring 1 år så vokser de ikke så meget mere, spiser derfor ikke så meget og samtidig er de meget selektive hvad angår mad. Den naturlige nysgerrighed med at putte alt i munden er der ikke så meget mere, i stedet klemmes alt mellem fingrene og måden at undersøge på er derfor anderledes. Det betyder at det ikke længere er så let at få mad i munden på barnet, naturligvis ofte til stor frustration for forældrene:)
Nu kan jeg jo ikke se din lille dreng, så derfor er det svært for mig at vurdere om han i øvrigt trives og har det godt. Men det lyder umiddelbart sådan på dit brev. Det lyder som om at Magnus har det rigtig godt og trives, men 'bare' spiser småt.
Jeg tænker at du må forsøge at holde fokus på at lidt er bedre end ingenting og så længe han spiser og smager på maden så er det okay. At han så ikke spiser så store portioner det må så være det.
Det er vigtigt at I tilbyder mange små måltider og jeg tænker at I gerne må forsøge at få lidt ind om formiddagen og også lidt mere om eftermiddagen. Så længe han er under 1 år, vil det være fint at give ham flaske 2 gange dagligt og de 400ml er med til at sikre hans jernindtag. Men jeg tænker at du skal have skruet disse flasker ned, da mælken også fylder i maven. Aftenflasken inden natten kan beholdes, men prøv om I kan komme væk fra den om dagen og om I i stedet kan tilbyde ham lidt tykmælk eller lignende. Frugtgrød med mælk på vil også være en god idé og han kan også få lidt mælk at drikke af en kop. Tilbyd ham også ost af forskellig slags.
En plan for dagen til en dreng på hans alder kunne se således ud:
Morgen: Øllebrød, havregrød, et glas mælk
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frugt, vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg. Tilbehør fra aftensmaden, frikadelle, kylling, pastaskruer osv. tilbehør af grøntsager (ærter, majs, gulerod, agurk, tomat, rød peberfrugt osv.) Vand af kop
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Tykmælk, A38 med frugtmos, banan, bær eller lignende, evt. lidt rugbrødsdrys. ½ bolle med smør, lidt ost. Vand af kop, en gang imellem måske lidt fortyndet juice
Før aftensmad: En lille tallerken med lidt grønt som til frokost, vand af kop
Aften: Familiens mad, kød, fisk, grøntsager. Gerne lidt frugtgrød med mælk til dessert.
Puttes til natten med en flaske
Jeg ved godt at når du læser denne plan så tænker du hvordan i alverden skal jeg kunne få al den mad i min dreng, men du skal virkelig tænke i små mængder og du skal medtænke farvesammensætning og vigtigheden i at give ham forskellige muligheder. Derfor skal der altid serveres grønt (rød, gul, grøn) sammen med den grå rugbrød, der skal frugtmos, bær osv. til tykmælk, der skal gives lidt sundt som mellemmåltider og igen hele tiden tænke på at lidt også har ret. Se på indtaget over et par dage og se så om ikke der er kommet lidt indenbords fra alle fødevarer:o)
Hvis du er bekymret for at hans indtag påvirker han trivsel og vægt, synes jeg du skal drøfte det med jeres læge:o) Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske