Svar: Vil ikke sove i egen seng og sover heller ikke igennem
29. april 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke
Tusind tak for dit brev - og ligefrem fan, det må jeg sige:o) TAK!
Rikke, hvad spiser lillepigen i løbet af dagen? Du skriver at hun sover 2 lure dagligt og det lyder umiddelbart passende for hendes alder, men jeg tænker at hun skal have noget mere mad og hun spiser sandsynligvis ikke nok fordi hun jo får så meget mælk hos dig. Du skriver at hun ikke vil tage sut, men har du nogensinde overvejet en flaske - det kunne jo være om aftenen, så hun fik en flaske til natten og dermed blev mættet godt af. Måske kunne hun drikke 200ml og hvis hun gjorde det så ville du vide at det havde hun fået, så ville du sandsynligvis også bedre kunne slappe af og sige til dig selv at hun ikke nødvendigvis skulle have brystet for hun var ikke sulten...
Jeg synes derfor at en flaske kunne være et forsøg værd. Du kan vælge om du skal give hende modermælkserstatning (måske bruger du noget i hendes mad i forvejen) eller om du skal prøve med vælling.
Derudover skal du være sikker på at hun får både mælk og mad nok i løbet af dagen, så hun ikke behøver indhente dette om natten.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Amning, det er en dejlig måde for jer at vågne på
Formiddag: Grød, havregrød, flerkornsgrød eller lignende med mælk evt. lidt frugtmos og vand af kop
Puttes til formiddagslur med amning og sover her en lille times tid
Frokost: Grøntsagsmos med kød/fisk, prøve at sidde med en brødskorpe i hånden i sin høje stol osv. Vand af kop
Puttes til middagslur med amning, sover måske et par timer
Eftermiddag: evt. en portion grød med lidt frugtmos
Sen eftermiddag: Amning
Aften: Grøntsagsmos med kød/fisk, stille og roligt får hun lidt af jeres mad, vand af kop
Puttes til natten med amning eller en flaske (som jeg synes I skal overveje, I kan jo evt. starte med at købe en brik på 200ml og se hvad der sker, hvis I giver hende det)
Sen aften 23: Amning
Nat (24-06): Skal som udgangspunkt sove her og har hun fået mad og drikke som ovenfor beskrevet, så tror jeg altså godt at hun kan sove 6 timer....
Jeg synes ikke det gør noget at du ammer hende i søvn, det er både rart og omsorgsfuldt og hun er stadig ikke særlig gammel:o)
Du skal dog kikke på hende og vurdere hvornår du lægger hende fra dig for hvis hun falder i søvn og så vågner op idet hun flyttes så bliver hun utryg. Så når I lægger hende fra jer, skal det være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet ellers er det synd for hende. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
En anden metode er at du simpelthen lægger dig med hende på jeres seng og ligge og ammer hende i søvn der. Lad hende ligge, sikre dig at hun ikke kan trille ned at sengen og lad hende så sove der hvor hun er faldet i søvn. Når du så selv går i seng sen aften, så ammer du hende igen og i forbindelse med denne amning, så flytter du hende til hendes egen seng.
Jeg kan fornemme at trygheden og nærheden betyder meget for jer begge og derfor tænker jeg at denne metode måske godt kan være god for jer. Glem alt det du har i baghovedet om at man ikke skal give børn dårlige vaner, at de ikke skal forkæles osv. Det er slet ikke det, det handler om. Det handler om at gøre hende tryg og hjælpe hende med at falde i søvn på en god måde, en måde hvor I alle kan have hjertet med.
Og så overvej det med flasken. Hvis du vælger sidstnævnte metode, så kan du overveje om du skal give hende flasken på det tidspunkt hvor du så flytter hende til egen seng - far vil også kunne gøre dette, så hvis du har brug for at sove lidt mere end dag, så kan far jo tage over:o)
Håber at mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske