Svar: Vækst igen
30. april 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Christina
Jeg tror du har fuldstændig ret i at din dreng ikke gider skemaden i øjeblikket og det virker jo umiddelbart også som om han har lyst til at smage og undersøge hvad du ellers giver ham. Jeg tænker at du derfor skal begynde at give ham meget mere af jeres mad og således ikke tænke så meget i at han skal have noget specielt, men at I naturligvis spiser det samme alle sammen.
Lad ham og storebror sidde sammen og spise begge to, det lyder som om at storebror har en god appetit og lillebror kan spejle sig i ham og gøre som han gør. Derudover så er det jo rigtig hyggeligt at spise sammen og det er rigtig dejligt at smage fra hinandens tallerkener og på den måde dele oplevelsen af at spise.
Da din dreng nu er 7 måneder gammel, så må du stort set give ham alt og du må meget gerne give ham mad som smager af noget. Det er helt okay at bruge de almindelige krydderier som timian, oregano, karry, løg osv. og det er en god idé at spise de grovere grøntsager og rodfrugter som ofte har en stærkere smag. Hvis du en dag synes det hele er håbløst og det I skal have er for meget for lillebror at spise, så må du da gerne købe et glas rodfrugtmos til ham, men generelt tænker jeg at det ikke er nødvendigt, han kan sagtens spise det samme som I andre.
Hvis han ikke gider havregrød og øllebrød, så prøv at bage nogle havregrynsboller i stedet. De mætter også og giv ham dem med smør på.
Opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Vær fortsat opmærksom på hvor meget du ammer ham. Det vil i forhold til hans alder være passende med 4 amninger dagligt, som ved 8 måneder nedsættes til 3 daglige amninger og det er vigtigt at han ikke ammer meget mere end dette for at der er plads til anden mad.
Rugbrød er fint og på dette kan du give ham leverpostej, sildepostej, torskerogn, makrel, smøreost, du kan lave hjemmelavet grøntsagsmos som kan komme på, avokadomos, ærtemos, humus osv. Hvad du nu kan finde på. Han må også gerne få indmaden af en frikadelle (kød/fisk) og jeg tænker at hvis du giver ham små stykker brød, som han vil synes er interessant og som smager af noget, så kan du sandsynligvis godt få grøntsagsmos i ham ved siden af. Så lidt som han selv spiser og også skemaden til at fylde lidt op (forsøg).
Hvis han ikke gider rugbrød, så køb et andet fiberrigt brød og se om det har større interesse. Rugbrød er jo et meget dansk fænomen og du kan godt finde godt fiberrigt brød som også er okay, men lidt lysere i det end det rugbrød vi normalt bruger.
Om aftenen må han igen få jeres mad. Hvis du laver millionbøf, kødsovs eller lignene som står og simrer på panden, så må han gerne få det. Giv ham gerne lidt sovs osv. som også smager og han må gerne få ris, pasta og lignende som du naturligvis skal sikre dig at han kan tygge ellers må du mose/blende det godt. Hvis du bruger sødmælk i madlavningen så må han gerne få det samme som I andre.
Så mit råd til dig idag er at tænke meget mere på at I alle skal spise det samme og udgangspunktet er jeres mad, mere end at du skal lave noget specielt til lillebror.
Tilsidst vil jeg lige sige at nu, hvor han kravler rundt, så er hans energiforbrug jo også højere end tidligere og du kan derfor ikke forvente helt samme vægtøgning som du tidligere har set, men naturligvis skal han ikke tabe sig:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o) Og god appetit:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske