Svar: Har endnu ikke lært at gå
30. april 2007
Alder:
14 mdr.
Kære Poula
Det at lære at gå har ganske bestemte faser, hvor nogle børn kommer hurtigt igennem faserne og andre er flere måneder om det. Det kræver stort mod at turde bevæge sig de sidste selvstændige skridt ud i verden:o)
I første fase trækker barnet sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.
I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.
I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene før det andet slippes.
I fjerde fase forsøger barnet at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.
I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.
I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.
Som du kan se er det altså en proces, som din lille dreng skal igennem og der er som sagt forskel på børn. Nogle går hurtigt igennem de forskellige faser og andre bruger måneder. Din dreng lyder til at være godt igang og som om han udvikler sig i en sund retning, han lyder ikke umiddelbart til at være 'forsinket' - det normale har vide rammer, så nogen børn går tidligt og nogen går sent:o)
Hvis han endnu ikke går når han er 18 måneder, så kan det være relevant at få en fysioterapeut til lige at kigge på ham især fordi du fortæller at han er hypermobil. Det er der dog mange børn som er og umiddelbart lyder det ikke problematisk hos jer. Så tag du det stille og roligt og prøv at se, hvordan din dreng bevæger sig igennem faserne for til sidst at turde selv:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske