Brev:
Amning og fast føde - får han nok?
30. april 2007
Alder:
7 mdr.
Amning og fast føde - får han nok?
Kære Helen
Vores dejlige dreng er nu godt og vel 7 måneder og stadig glad og fornøjet. Han spiser næsten alt, meget gerne vores mad - grøntsagslasagne, ris med thaisovs, brød med smør og måske lidt syltetøj eller leverpostej - ligesom han elsker at sidde med et stykke agurk eller lignende. Magnus er også stadig meget glad for at ammes, og han har til vores store lettelse også accepteret en flaske vælling, ja faktisk spiser han nu ca. 150 ml med stor fornøjelse.
Jeg skrev til dig for en måneds tid siden angående Magnus' humør, hans spisning osv. Det er altså gået godt siden, han kommer fremad nu ("møver" eller trækker sig frem) til stor glæde for os alle, da han synes mindre frustreret nu.
Nu er vi klar til næste udfordring. Magnus sover stadig ikke mange timer ad gangen om natten. Som regel heller ikke om aftenen. Desuden har jeg meget svært ved at vurdere om han får nok fast føde i løbet af dagen, da det simpelthen er så forskelligt hvor meget han får spist ved måltiderne, og selvom jeg prøver at køre med ret faste spisetider, bliver der alligevel meget "snack'en". For at skitsere hvad jeg mener, får du her en oversigt over vores dag som den nogenlunde ser ud i øjeblikket:
Kl. 4-5: Ammes
Kl. 6-7: Vågner
Kl. ca. 8: Grød; havre- eller trekorns- med frugtmos, måske lidt A38, da det en overgang var et hit. Øllebrød var engang sagen, men ikke mere. Vand i kop. Spiser oftest ikke meget men "beder om" at blive ammet i stedet.
Kl. 9: Ammes og puttes til formiddagslur. Sover 1-2½ time
Kl. ca. 11.30: Frokost. Grøntsagsmos med lidt fisk, rest fra dagen før el. lign. Prøver nu også med rugbrødsmadder, det går OK, men han spiser endnu mindre end 1/4 skive. Får evt. lidt frugt, bolle el. lign. Spiser som regel OK (det vil hos os sige ca. ½ dl mos "plus det løse")
Kl. 13-14: Flaske med vælling eller ammes og puttes til eftermiddagslur. Sover 1-2 timer alt efter varigheden af formiddagsluren
Kl. ca. 16: Ammes. Måske lidt frugt, bolle el. lign.
Måske powernap sent på eftermiddagen
Kl. ca. 18-19: Aftensmad. Mos med fisk eller kød, rest aftensmad, øllebrød,.. Spiser også sammen med os, hvis ikke vi spiser meget sent.
Kl. ca. 20.30: Ammes eller får vælling og puttes til natten
Mellem kl. 21 og 24: Vågner af og til, skal puttes og evt. ammes. Ammes altid inden jeg selv går i seng
Mellem kl. 24 og 5: Vågner et par gange, ammes mindst en gang, ofte et par gange ud på morgenen. Vi har prøvet med vand i stedet, men det bliver Magnus meget ked af, så det ender med mælk alligevel, så kortvarigt som muligt.
Det vi ønsker os er, at Magnus lærer ikke at spise om natten. Det skal lige siges, at han for nylig har fået sin første tand, og den anden er lige på trapperne. Jeg har indtryk af at ubehaget gør, at Magnus i endnu højere grad end ellers kræver bryst i stedet for skemad, og jeg er også mindre restriktiv, når jeg ved at han har en god grund til ikke at ville spise så meget. Men er det bare dårlige undskyldninger for ikke at "gribe nælden ved roden"?
Jeg overvejer, om vi kan indføre et mere fyldigt eftermiddagsmåltid, men vil han så overhovedet spise aftensmad? Ammer jeg lidt for meget? Skal vi lade være med at give ham lidt brød hist og en tår mælk pist? Skal vi virkelig til at tage den hårde omgang og nægte Magnus mad mellem midnat og 6?
Jeg syntes det ville være bedre hvis han kunne stå op med masser af appetit og få morgenmad. De små portioner undrer mig. Jeg kunne forstå det hvis han kun lige var begyndt på skemad, men han burde være oppe på en normal portion nu, synes jeg. Jeg synes næsten aldrig han spiser mere end ½ dl grød eller mos.
Så vidt vi kan se trives Magnus fint, men han er ikke blevet vejet siden han var 6 måneder. Da vejede han knapt 8 kg.
Som en sidste information kan jeg fortælle, at det de kommende to måneder er Magnus' far som har orlov, så det vil jo naturligt gå ud over nogle af amningerne. Men altså, hvad gør vi så..? Vi har lidt mistet overblikket lige for tiden. Jeg håber, du igen kan give os en idé om hvordan vi kan gribe dagen an lige nu.
Mange hilsner, Charlotte