Svar: Amning og fast føde - får han nok?
30. april 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Charlotte
Hvor meget har du indtryk af at Magnus spiser hos dig om natten? Når han tilbydes brystet spiser han så en del tror du eller er det meget kortvarigt og mere som trøst og for at finde roen. Jeg tænker at det er meget vigtigt at du ikke lader ham fylde sig med mælk der midt nat, da det jo godt kan have indflydelse på hans lyst til grød om morgenen.
Derudover tænker jeg at du måske skal prøve at give ham morgengrøden tidligere, så han kan nå både at få morgengrød, men også kan nå at få ½ bolle eller en ½ banan og et glas mælk inden formiddagsluren. Ud over dette må du gerne amme ham der, da det så betyder at han kan sove lidt også om dagen.
Når det er sagt, så skal du dog også være opmærksom på hvor meget han sover i løbet af dagen. De fleste børn vil i hans alder godt kunne nøjes med en formiddagslur lur på en times tid, netop fordi de jo har sovet om natten og så kan de få en lidt længere middagslur på et par timer - den sene powernap behøves ikke hver dag, men måske en gang imellem, hvis I har lavet noget som har trættet ekstra.
At du skal begynde at arbejde igen og derfor automatisk bliver nødt til at nedsætte amningen tænker jeg må have en positiv indflydelse på Magnus' indtag af skemad. Samtidig er det dog ikke ekstremt meget du ammer, men måske har du fint med mælk og det flyder let, så han faktisk får mere end vi lige regner med...
Når du giver ham skemaden, så er det vigtigt at du forsøger at gøre dette i en lind strøm. Hvis han er meget opmærksom og let bliver forstyrret og interesserer sig rigtig meget for hvad der sker omkring ham, så er det vigtigt at det at spise ikke kommer til at trække ud, for så mister han simpelthen interessen.
Prøv derfor når du giver ham mad at sidde overfor ham imens han sidder i sin høje stol, hold tallerkenen i hånden foran dig og giv ham så maden i rimeligt tempo - op med skeen, åbne munden, ind med maden, synke, op med skeen, åbne munden, ind med maden, synke. Det skal ligesom kører lidt på rygraden og være på en måde så Magnus ikke skal tænke synderligt over det, han skal bare lade maden glide ned. Brug din egen mimik - åbne munden (selvom man ser åndsvag ud) og brug også lyder 'hmm, mammam, smager godt'.
Bagefter kan du så sætte ham ind til bordet og give ham lidt af den mad du også selv spiser, så han her kan få ½ bolle med smør f.eks., lidt banan, drikke lidt af kop - hvor I spiser lidt mere sammen.
Om eftermiddagen er det fint at du giver ham brød at sidde med, men jeg tænker at du måske også her skal forsøge dig med lidt grød eller måske lidt frugtmos med mælk på - lidt ligesom en gammeldags frugtgrød med mælk. Det er let og lækkert og giver ham fylde i maven uden at mætte så meget at han ikke kan spise sin aftensmad. Vær igen opmærksom på at han ikke skal have det serveret for sent, måske allerede kl. 15-15.30 igen afhængigt at hvor sent han er putte naturligvis og han skal jo også lige nå at blive skiftet:o)
Du variere meget imellem vælling eller bryst - hvad vurderer du ud fra? Det er jo rigtig dejligt at Magnus nu tager imod flasken, når far skal passe så er det super, men hvornår ammer du og hvornår flaske - måske ville det være godt altid at give en flaske til natten eller måske to...
Tandfrembrud kan godt ødelægge de gode rutiner man prøver at oparbejde fuldstændig ligesom forkølelse og sygdom kan gøre det og sådan er det med børn. Der skal naturligvis også være plads til fleksibilitet og naturligvis skal du amme og være der for ham, når det er det han har brug for.
Men det er også vigtigt at I et eller andet sted tager en beslutning om at Magnus ikke får mælk i tidsrummet 24-06, hvis det er det I ønsker. I skal så bare sikre jer at det kun er trygheden han søger for den kan far ligesåvel give ham som du kan. Derfor er det far som må tage over om natten og putte og nusse med ham, så han tilsidst falder til ro.
I kan forsøge den lidt hårde metode at far tager 100% over og mor viser sig ikke. Eller I kan prøve at gøre det at du tager ham om natten, tilbyder brystet men gør det meget meget kortvarigt så han helt lærer at undvære det. Hvis du ligger ned og ammer så ligger han jo ved siden af dig, prøv at stryge ham lidt over håret, holde ham i hånden, vugge ham blidt osv. så han får kærtegn som beroliger. Tanken er at han stille og roligt vil kunne lære sig at nøjes med de kærtegn og vil kunne undvære brystet. Derfor skal brystet igen og igen lirkes ud af munden på ham, hvor du sætter kærtegnene i stedet for. Tal også lidt til ham, stille og monotont "syyy", "sååå".
Med de rettelser der er til jeres plan selvom det ikke er så mange, så kunne en dag se sådan ud:
Morgen, kl. 7: Grød, havre- eller trekorns- med frugtmos, vand eller mælk af kop.
Formiddag, kl. 9: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frugt, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur 9.30 og sover ca 1 time
Frokost, kl. 11.30-12: Grøntsagsmos med lidt fisk, rest fra dagen før el. lign. og fortsat forsøge med lidt rugbrødshapsere, som du gør nu. Vand af kop
Kl. 13-13.30: Flaske med vælling eller ammes og puttes til eftermiddagslur. Sover et par timer
Kl. ca. 15-15.30: Forsøge med frugtmos med mælk på, igen måske en ½ bolle el. lign. Måske lidt A38 som han har været glad for, det skal bare være en lille mængde, da han ikke er så gammel og evt. med lidt frugtmos eller rugbrødsdrys på (du kan smuldre rugbrød og komme i). Vand af kop
Måske er en eftermiddagsamning nødvendig...
Aften, kl. ca. 18: Aftensmad som I spiser. Mos med fisk eller kød, rest aftensmad, kan igen suppleres med lidt frugtmos, hvis der en gang imellem ikke er gledet så meget ned
Kl. ca. 20.30: Ammes eller får vælling og puttes til natten
Sen aften 23: Ammes eller vælling
Når du starter med at arbejde, så vil det sandsynligvis være sådan at du ammer om eftermiddagen, når du kommer hjem og så måske om aftenen, når Magnus skal sove. Igen kommer det jo helt an på hvordan det går med vællingen og flasken og hvad tid I finder ud af at den passer bedst.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre og at det også er en plan som far kan følge, således at i løbet af dagen, hvor der står amning, her må enten udskiftes med en flaske eller drikkes mælk af kop.
For at I aldersmæssigt har noget at gå ud fra, så vil de fleste børn i 8 måneders alderen have behov for amning/flaske 3 gange dagligt, i 9-10 måneders alderen gå ned til to gange dagligt.
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske