Svar: Mad - og søvnplan
30. april 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Iben
Det lyder simpelthen så dejligt at din lille datter har responderet så fint på opstart af skemad og nu har fået en meget bedre rytme og sover så meget bedre både om dagen og om natten. Man skal passe rigtig meget på med at ændre på noget som fungere og derfor vil jeg være meget tilbageholdende med at anbefale jer at røre ved jeres datters dagssøvn, som det ser ud lige nu.
Der er mange børn som sover en lidt længere lur om formiddagen eller som sover to helt ens lure og det er helt okay. Det handler jo om at barnet skal trives og have det godt:o)
I takt med at jeres datter bliver ældre, mellem 6-7 måneder så tænker jeg at hendes lure vil ændre sig helt automatisk. De fleste børn vil i denne alder kunne nøjes med to lure og springe powernappen over og at jeres datter allerede gør dette er helt okay. Det er synd at ændre en vane, som så alligevel skal ændres igen om en måned, når det nu fungerer godt som det er.
Så jeg synes altså ikke at I skal ændre på hendes søvnvaner og det er helt fint at du hjælper hende med at sove videre, når hun vågner efter 40 minutter så hun får den lur, som hun trives rigtig godt med:o)
I forhold til skemad, så synes jeg det lyder som en god idé at forsøge med lidt grøntsagsmos om aftenen. Lad udgangspunktet være jeres mad og lad hende starte med de lidt mildere grøntsager som kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli og squash. Det lyder sandsynligt at dette vil kunne give en ændring i forhold til hendes afføring.
Vær i øvrigt opmærksom på at tilbyde hende ekstra vand, da dette også godt kan spille ind på hendes mave. Giv hende f.eks. altid en tår vand, når hun vågner af sin lur, både kl. 11 og kl 16. Man må gå ud fra at hun er lidt tørstig efter at have sovet og derfor her vil tage lidt mere. Hvis hun tager et par snapseglas mere på denne måde så vil det også have betydning. Lidt har også ret.
Ellers lyder det som om I har en rigtig dejlig pige som bare trives rigtig godt lige nu og er igang med en rigtig fin udvikling:o)
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske