Svar: Samvær med sin far
30. april 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Anita
Det er jo aldrig optimalt at skulle bo to steder, når man er barn uanset hvilken alder man har. De fleste voksne kan forholdsvis let sætte sig ind i, hvordan det ville være at skulle flytte bopæl hver 2 weekend og det er de færreste som ville ønske dette for sig selv. Og selvom man som voksen godt ved det, så er det de vilkår vi giver vores børn, når vi som forældre bliver skilt og flytter fra hinanden.
Helt overordnet, så mener jeg at børn ikke har behov for at komme på ferie, på koloni eller lignende før de er så gamle at de selv beder om det og selv kan give udtryk for at de synes det er sjovt. Men det forholder sig naturligvis anderledes, når man taler om at skulle på weekend hos sin far.
Især hos jer er situationen lidt anderledes, idet far jo skal passe Lucas i 2 måneder og de to vil således lære hinanden rigtig godt at kende og Lucas vil derfor have jer begge to som tilknytningspersoner. Derfor vil det også være lettere for Lucas at skulle bo begge steder, fordi han vil få et naturligt tilhørsforhold til begge steder - altså både til jer som personer og til stederne han er.
Det vil være rigtig godt at I har puslepude, legetøj, seng osv. begge stedet, så han ikke skal bo i en kuffert, men har mulighed for at føle sig hjemme begge steder. At han ligesom har sit eget og bare 'glider ind' i hverdagen som den er det sted.
I takt med at han bliver ældre og får brug for legekammerater osv. så skal man medtænke meget hvordan man sikrer ham et socialt liv i weekenden. Det er således vigtigt at han har mulighed for at komme med til fødselsdage, har mulighed for at lege med andre osv. og derfor er det vigtigt at I forsøger at have bopæl nogenlunde tæt på hinanden, så det at skulle bo hos den anden forældre ikke får betydning for hans sociale liv.
Når jeg som skolesundhedsplejerske sidder og taler med børnene om det at have forældre som er skilt, så er der ingen tvivl om at de børn som synes det går bedst, det er de børn som selv kan bestemme om de skal være det ene eller det andet sted. Det er de børn som selv kan cykle mellem mor og far og hvor forældrene bor i en afstand som gør at barnet kan være sammen med sine kammerater også i weekenden. De børn oplever en stor frihed og synes faktisk nogle gange at det er okay og lidt fedt at kunne cykle eller gå hen til far, når mor bare bliver for meget eller modsat:o)
De børn som har det svært er så de børn, som føler skyld fordi de skal til den anden forældre og de egentlig hellere ville have leget med en ven eller have deltaget til fødselsdagen osv. Hvis de siger nej til at tage hjem til f.eks. far, så bliver han ked af det og siger de nej til fødselaren fra klassen så bliver vedkommende der ked af det og de er udenfor. Ligemeget hvad de gør, så føler de at det er forkert og det er ikke rart at have den følelse når man er barn.
Jeg synes det er rigtig vigtigt at børn har kontakt med begge deres forældre og det er rigtig godt at I er enige omkring dette og søger at finde en god løsning for alle. Da jeres situation er planlagt som den er med orlov osv. sammen med far, så synes jeg godt at du kan lade Lucas være sammen med far i weekenden, som I gerne vil. I skal naturligvis være meget opmærksomme på hvordan Lucas har det. I takt med at han bliver ældre, kommer igennem de forskellige udviklingstrin osv. så skal I naturligvis lægge mærke til om han fortsat virker glad for at bo det ene og det andet sted, eller om han er i en periode, hvor han har brug for mere stabilitet. Det kan f.eks. være den periode, hvor han skal indkøres i institution - det er måske for meget for ham at skulle forholde sig til 3 steder i den periode og så må I give plads til fleksibilitet og finde alternative løsninger. Tiden må vise, hvad der er bedst.
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke til jer alle 3:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske