Svar: Væk fra brystet om natten - 7 mdr.
30. april 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Christina
Det lyder jo umiddelbart ikke som om din datter spiser særlig meget og derfor kan det godt lyde som et reelt behov for mælk, at hun melder sig så hyppigt i løbet af natten. Igen skal det dog være en balance, da hun så længe hun spiser så meget om natten også vil have mindsket appetit om dagen.
Min umiddelbare tanke er derfor at du skal forsøge at tilbyde din datter meget mere familiemad og dermed mad som smager af noget, mad som interesserer hende. Du skriver at hun virker meget nysgerrig i forhold til det I spiser og netop dette skal du udnytte.
Jeg tænker at det vil være rigtig godt, hvis du kunne tilbyde hende lidt grød (havregrød, øllebrød, flerkornsgrød) om morgenen tidligere end nu, allerede kl. 7.30, som vil være ca ½ time efter at hun er vågnet, skiftet osv. Når du giver hende dette så skal du forsøge at holde hendes opmærksomhed, hvor du placerer hende foran dig og hun sidder i sin høje stol og så giver du hende maden med et rimeligt højt tempo, så hun hjælpes til at holde koncentrationen.
Herefter kan hun lege lidt osv. og så spiser I formiddagsmad sammen. Hun må gerne få ½ banan og måske lidt brød med smør eller lignende at bide i - hvad spiser du selv - lad hende smage.
Til frokost synes jeg du skal forsøge med lidt rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og ved siden af dette grøntsagsmos for at fylde hende lidt op. Prøv også med lidt rester fra aftensmaden, pastaskruer, indmaden af en frikadelle osv. - giv hende så mange smags muligheder som muligt og hav en kombination igen med at holde koncentrationen og få noget i hende samtidig med at hun får lov til at spise noget selv, tygge og arbejde med maden.
Aftenmåltidet lyder til at gå fornuftigt, så fortsæt dette og giv hende igen noget forskelligt og mere familiemad i stykker ved siden af hendes grøntsagsmos. Giv evt. lidt frugtmos til dessert.
Det er okay med en amning kl 20 til natten og igen sen aften, men den midt nat burde hun kunne undvære. I kan overveje om I skal forsøge at introducere en flaske for at se om mme ville kunne mætte hende mere og dermed gøre at hun sover mere, - det kan forsøges. Umiddelbart tror jeg dog at det handler mere om at hun skal spise mere mad i løbet af dagen og at I virkelig skal arbejde på dette.
I skal ikke være bange for at give hende jeres mad, hvis I mener at hun ikke så godt kan tygge det endnu, så mos det, men giv hende alt hvad I overhovedet kan finde på, jo mere forskelligt jo bedre og det må meget gerne smage af noget.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske