Svar: Vedr. skemad
30. april 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Susanne
Det er dejligt at din datter er så glad og viser stor interesse for den mad I spiser og dette skal man også udnytte. Det er dog vigtigt at hendes tarmsystem mv. kan følge med, hun er jo endnu ikke så gammel.
Da hun nu nærmer sig de 6 måneder, så synes jeg umiddelbart at du skal forsøge med lidt mere varieret mad, jeg tror jeres datter synes det er for kedeligt det hun får. Prøv i første omgang lidt havregrød eller øllebrød og prøv med grøntsagsmos lavet af de lidt mere smagfulde grøntsager. Det kan være mos af porrer, kål, pastinak, ærter, majs, skorzonerødder, selleri osv. Du kan lave mos af stort set hvad som helst. Prøv også at kigge på de forskellige glas med grøntsagsmos til babyer - det kan give inspiration og skal det være let en dag, kan du også købe hende et glas.
Når hun er 6 måneder så kan du begynde at give hende lidt kogt kød og fisk i sin grøntsagsmos så det også er med til at give smag. Det vil også være fint at bruge lidt almindelig krydderi og måske lidt løg, så maden smager af lidt mere.
Det er for tidligt at introducere hende for bondebrød som hapsere og det handler bla. om at glutenindholdet ikke må blive for stort - det er vigtigt at du starter i det små og øger hende stille og roligt. De fleste børn er også ældre inden de mestrer at tygge og kan undgå at få maden galt i halsen.
I stedet for brødhapsere i maven, så kan du give hende en brødskorpe eller lignende en gang imellem som hun kan sidde med i hånden. Det vil være en god øvelse for hende at gnaske i sådan en, noget vil ryge på gulvet og nogen indenbords, men det er helt okay og hun vil nyde det.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre:o) Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske