Svar: Pludselig meget gal og temperamentsfuld
1. maj 2007
Alder:
15 mdr.
Kære Amanda
Du har fuldstændig ret i at der sker rigtig meget med din dreng i øjeblikket og i tiden der kommer. Alderen 1-3 år er en dejligt og charmerende alder, men også en svær alder som virkelig kalder på jeres forståelse og omsorg.
Der er rigtig mange ting jeres søn allerede kan, der er mange ting han skal igang med at lære. Det gælder både rent motorisk, sprogligt, følelsesmæssigt. Der er også rigtigt mange ting han gerne vil selv. Han begynder at danne en vilje og vise mere selvstændighed og samtidig med at det sker, så bliver han også frustreret - for han forstår meget, han vil rigtig meget - og så er det stadig enormt svært for ham.
Her har han brug for jeres hjælp. Han har brug for at I ved at meget er svært for ham lige nu, han har brug for at I hjælper ham med at sætte grænser når det er nødvendigt, men han har også brug for at I forstår hvorfor hele hans verden bryder sammen når maden ikke vil sidde fast på gaflen eller når du skræller æblet og han ville have haft det skåret i både:o)
For det første er det enormt vigtigt at man lytter til sit barn. Hvad er det han vil. Sig det højt, det I tror han vil, så han har mulighed for at korrigere jer, hvis I ikke har forstået ham rigtigt. Brug også sproget til at vise ham at I forstår hvad han vil - selvom I måske vil sige nej.
Det kunne f.eks. være at han gerne vil have en is 10 minutter før aftensmaden. Her kan I sige: "Nej vi skal ikke have is nu, vi skal spise lige om lidt, men du kan få et stykke agurk". I siger nej, kommer med en forklaring og giver et alternativ. I viser at I ved hvad han vil, men holder samtidig fast i jeres nej.
Når der opstår konflikter, så er der næsten altid følelser involveret. Når der opstår en situation, hvor man ikke kan komme til det man gerne vil, eller hvor man bliver tvunget til noget andet, så opstår en følelse af frustration. Sådan har vi det uanset, om vi er voksne eller børn.
Når man er frustreret så pumpes adrenalinen rundt i kroppen og hvordan det lille barn tackler sin frustration eller hvordan hele situationen ender, handler meget om, hvordan forældrene tackler barnet og situationen.
Det er dog også vigtigt at gøre sig klart at konflikter ikke kan undgås og at frustration også er noget man skal lære at tackle. Og jeres dreng er lige i begyndelsen af denne udvikling. Alderen 1-3 år er den alder, hvor alt dette bla. sker og den alder som man tidligere kaldte for trodsalder. Idag bruger man mest betegnelsen selvstændighedsgørelsesfase. Så grunden til at du oplever ham gal, oplever ham mere frustreret, oplever at I har flere konflikter end tidligere osv. det skyldes hans alder.
At han sover mere uroligt hænger også sammen med denne alder, at han oplever mere, at nogle ting kan være farlige, at der sker frustrerende ting i løbet af dagen. Alle dagens oplevelser skal jo bearbejdes i drømme.
Det bedste du kan gøre i de situationer er at berolige ham, putte ham igen, fortælle at du er der, evt. give ham lidt vand og hjælpe ham videre i søvnen.
Håber at du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske