Svar: Madplan til småtspisende pige
1. maj 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Annas mor
Du har sandsynligvis fuldstændig ret i at Anna synes maden er ved at være for kedelig og med den alder hun har nu må hun stort set få det hele.
Det er rigtig vigtigt at maden tager udgangspunkt i jeres mad, så hun stille og roligt får det samme som I andre spiser. Det er også at stor betydning at I spiser sammen og hun ser at I får samme mad.
Du må gerne begynde at give hende kød og fisk som er lavet i ovnen eller kogt. Du må gerne give hende indmaden af en fiskefrikadelle og du kan give hende laks, torsk, rødspætte mv. Hun må også gerne få lidt ris og du kan f.eks. lave en ret som boller i karry, hvor du giver hende lidt ris og karrysovs sammen med en kødbolle - naturligvis i en konsistens som hun kan kapere.
Du kan lave grøntsagsmos af rigtig mange grøntsager og det vil være godt, hvis du begynder at bruge nogle af de grøntsager som smager af lidt mere. Du kan lave grøntsagsmos af f.eks.: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønne, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Din datter må gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Husk fedtstof i al hendes mad. Varier det, så hun får lidt forskellige typer. Vær obs på at fisk indeholder gode fedtsyrer, så det er en udmærket idé at medtænke fisk som en del af hendes kost.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Grød (havregrød, øllebrød og lignende), evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Evt. flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos med kød/fisk, evt. hvis I har en rest fra aftensmaden så kan det bruges her, vand af kop. Må gerne sidde med en brødskorpe eller lignende i hånden og øve sig i at gnaske den i sig.
Evt. flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag flaske
Aften: Grøntsagsmos med kød/fisk, forsøg at lade hendes mad være en del af det I andre også spiser. Ris, sovs osv. Lad hende igen sidde med lidt i hånden, brødskorper, en broccolibuket osv. Vand af kop. Evt. lidt frugtmos til dessert.
Puttes til natten med en flaske
Sen aften: Flaske
Det kan godt være okay med de 500ml mme på flaske, så får hun jo sit jernbehov dækket:o) Derudover vil det være godt, hvis I kunne energiberige hendes mad lidt ved at komme modermælkserstatning i grød og mos også.
Det er en rigtig opmærksom lille pige i har og det nysgerrighed hun har på verden skal I nu forsøge også at tilfredsstille gennem maden.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre på vej. Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske