Svar: Søvn - håber du kan hjælpe!
1. maj 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Tine
Jeg kan se at I er begyndt at gå ned til en lur dagligt og det lyder som om at dette i en periode har fungeret for jer og stadig fungerer for jeres søn? Men i forhold til jeres pige, så har dette pludselig ændret sig. Tror I hun har brug for 2 kortere lure igen...
I skal naturligvis være sikre på at hun ikke vågner (når det nu både er dag og nat) fordi hun har ondt. Det kan være ondt i ørerne eller ondt for tænder. Når børn pludselig vågner grædende på denne måde efter ellers at have sovet godt, så skal man altid sikre sig at der ikke er en fysiologisk grund til det - det kunne være smerter.
Derudover tænker jeg at det jo også kan handle lidt om alder. Hvor meget bevæger hun sig rundt i verden nu? Hvis hun er begyndt at komme mere omkring end tidligere, så vil hun også opleve verden som større og dermed også få flere oplevelser, mere fornemmelse for at man kan blive væk osv. end hun har haft før - måske kan du fornemme om det er særlig vigtigt for hende at have dig inde for øjenvidde, så er hun mere roligt.
Dagens oplevelser skal bearbejdes i drømme og måske derfor sover hun mere uroligt i øjeblikket...
Så kan man naturligvis spørge sig selv, hvorfor er det så kun hende, når hendes bror ikke gør det... og tja, børn er jo forskellige og udvikler sig også i lidt forskellige etaper. Måske har han været i denne fase, måske er han på vej...
I forhold til det med maden, så har børnene jo en alder nu, hvor du kan tilbyde dem familiemad og det er rigtig vigtigt at du giver dem så meget forskelligt som overhovedet muligt. Jo mere jo bedre. Måske vil din datter få lidt mere interesse for at spise, hvis du begynder at give hende mere familiemad - jeg kender ikke jeres spisevaner og dagsplan i den retning, men det er en tanke.
Håber at ovenstående hjælper lidt på vej. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske