Svar: Temperament og udvikling
1. maj 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Marianne
Med hensyn til temperament, så bliver rigtigt mange forældre overraskede når deres børn pludselig begynder at vise temperament og egen vilje og det sker ofte i 8-10 måneders alderen. Man kan som forældre stå helt paralyseret og bare kigge på ens lille skat og tænke 'hvad i alverden foregår der, hvem er den lille dreng' fordi han simpelthen kan blive så gal og ked af det, som man ikke har set det før.
Det hører alderen til og selvom det kan virke hårdt, så er det jo egenlig et godt tegn, at han er ved at udvikle mere selvstændighed. Det handler bla. om at han nu godt ved at der er forskel på mor og mad f.eks. eller at han ved at lukke munden sammen for skeen får skabt en opmærksomhed omkring sig selv - og hvem vil ikke gerne være i centrum? :o)
Børn prøver grænser og det gør de jo fordi det er vigtigt at lære hvordan man opfører sig - vi kan jo ikke rende rundt som vilde og gøre som det passer os. Derfor er du også nødt til at sætte nogle grænser nogle gange og derfor vil du også opleve at han nogle gange bliver rigtigt ked af det, når tingene ikke går lige efter hans hoved. Det at blive frustreret er jo også en følelse som han skal lære at tackle.
Men igen en balance, for han er jo stadig ikke så gammel så det er også begrænset hvor meget du kan forklare, hvor meget du kan opdrage.
Temperament er ofte en rigtig god ting, når det netop handler om at komme frem i verden. Det gør ikke noget at han bliver lidt sur, når han ikke kan få fat i legetøjet, netop det er ofte med til at få ham til at bevæge sig og så pludselig lykkes det for ham.
I må gerne hjælpe ham op i kravlestilling. I skal ikke flytte hans hænder og ben, men hjælp ham med at vugge frem og tilbage igen og igen, da det er fra vuggende stilling at han begynder at kravle og finde ud af at komme frem.
Nu ved jeg jo ikke hvordan I bor, men måske har I have og mulighed for at sætte en babygynge op i haven. Måske kan I også have den indendøre. Det er ikke en hoppegynge, men en rigtig babygynge af den slags hvor barnet sidder i en stol og gynger frem og tilbage. Det at blive gynget stimulerer balancen og virker derfor positivt på motorikken og så vil han sikkert synes det er rigtig skægt.
Masser af luftture i jeres arme, 'flyve' fra den ene til den anden osv. er også en rigtig god idé.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske