Brev:
Søvn, rejser sig, spise med gaffel mm.
1. maj 2007
Alder:
10 mdr.
Søvn, rejser sig, spise med gaffel mm.
Hej Helen
Selma er på banen igen:-) og som sædvanlig drejer det sig om hendes søvn.
Efter hun er begyndt at rejser sig op og kravle, er det gået helt galt for hende når hun kommer i seng. Jeg ved du siger der følger uro med alt det hun pludselig kan, men hun er altså begyndt at rejse sig op i sengen når hun vågner. Så står hun op og græder, og vil nogen gange ikke ligges ned igen. Men ofte kan vi dog ligge hende og hun falder i søvn. Tror du dette er en fase eller?
Jeg er så bange for, at hun skal ryge ud af sengen. Ja, og så synes jeg da det er synd for hende, at hun nu har endnu mere uro, når hun burde sove. Jeg har faktisk overvejet om jeg skulle ligge hende i en sovesele.
Jeg har også overvejet, om jeg skulle ligge en periode inde ved hende, og prøve at 'fange' hende inden hun vågner helt op og kommer op at stå, og give hende sutten eller hvad det måtte være. Så hun evt kunne lære, at man ikke skal vågne hele tiden. Jeg ved ikke om det vil virke. Det er en metode hun nævner i bogen sov igennem - uden gråd' til at lære børn at sove til middag. Så jeg tænker metoden også kan bruges til natten?!
Vi har stadig fast rutine til natten. Far ligger hende også til ro nu. Det kunne han ikke før, der var det kun mig der duede. Det har heldigvis taget lidt af tyngden fra mig men altså det går ikke meget bedre. Hun sover først rigtig godt, når jeg tager hende med ind til os ved midnatstid.
Ang. mad går det vist helt fint. hun spiser det meste men jeg kan ikke finde ud af, hvornår jeg skal begynde at trappe ud af mælk. Hun får erstatning 3 gange om dagen men når hun blir et år, skal det vel være slut? Min egen sundhedsplejerske så helt forkert ud i ansigtet, da jeg fortalte, at Selma får en flaske om morgenen, når hun vågner, hun mente det var 'lidt uden for normen'?! Jeg er begyndt at introducere mælkeprodukter som a-38 og overvejer at give smagsprøver på kop, men hvornår og hvordan skal jeg slutte med erstatningen?
Og hvordan med at spise selv? hvornår er de klar til det? Skal jeg begynde at stikke en gaffel i hånden på hende? hun er god til at tage hapsere og lignende.
Ang. motorik, er hun som skrevet begyndt at kravle og det går rigtig godt. Hun rejser sig og er i det hele taget med fysisk aktiv (så hvorfor hulen blatter hun ikke bare i dyb søvn om aftenen....). hvornår kan vi begynde at 'gå' lidt med hende. Hun er ikke så meget for endnu, at blive holdt i hænderne for at trippe lidt fremad? Er det for tidligt endnu?
Venligst
Anja og Selma