Svar: Fnulret afføring
2. maj 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Karin
Det er meget normalt at barnets afføring ændrer udseende i 2 måneders alderen. Afføringen kan både ændre konsistens og farve og mange forældre oplever også at der på dette tidspunkt begynder at kunne gå længere tid imellem at barnet har afføring.
Du skriver at I giver jeres lille pige kamillete, da hun virker til at have ondt i maven. Kamillete kan også godt bevirke at afføringen bliver grønlig og fnulret som du beskriver og jeg tænker I skal overveje om I i stedet skulle prøve at give hende lidt modermælkserstatning. Måske det ville kunne give hende lidt mere ro i maven - det kan være et forsøg værd.
Når jeres datter vågner op, lige skal have sutten og hjælpes til at komme videre i søvnen, så skyldes det sandsynligvis at hun her skifter søvnfase, det gør børn på hendes alder ofte ca hver ½ time. Det er rigtig fint at I bliver ved med at forsøge at få hende videre i søvnen.
I forhold til bad, så hvis det hjælper og får jeres datter til at slappe af og er en del af putteritualet, så synes jeg det er helt okay at I bader hende hver aften. Generelt har børn dog ikke behov for mad mere end et par gange om ugen.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske