Svar: Vågner ofte om natten - 3 år, 6 mdr.
2. maj 2007
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Sine
Lettere mareridt eller onde drømme er almindeligt hos de tre til fireårige. Et barn med mareridt vågner ofte grædende og måske med et skrig, kan måske fortælle noget om drømmen eller kan kun sige at det drømte noget slemt. Drømmene kan være en bearbejdning af noget barnet har hørt eller set,- f.eks. en uhyggelig historie eller film.
Det er derfor vigtigt at sørge for at barnet ikke hører alt for spændende historier eller ser noget voldsomt i fjernsynet. Hvis din søn er bange når han skal i seng, så kan du berolige ham med at der ikke er nogen farer inde i huset, at I er lige i nærheden og at der ikke kan komme nogen fremmede ind til jer.
Prøv at spørge ind til hvad det er han oplever, hvad det er der gør ham bange, så I kan tale om den frygt han har. Man skal jo ikke fortælle ham om tyve og røvere, hvis det slet ikke er det han tænker på. Nogle gange kan det være ting, som er helt banale for os voksne, men som skræmmer barnet.
Børn har i løbet af deres udvikling naturligt forskellige ting, som de er bange for. De små børn, dvs børn under 2 år, vil ofte være bange for fremmede, være bange for højder, høje lyde, ting som pludselig dukker på.
Børn i 2-3 års alderen vil ofte være bange for mørke og bange for små dyr. Frygten for mørke kan fortsætte helt op i 7-8 års alderen og frygten for små dyr kan også fortsætte op i 5 års alderen.
Omkring 5 års alderen er mange børn bange for "onde og skrappe" mennesker. De er f.eks. bange for indbrudstyve, bange for at komme til skade, bange for at blive kidnappet og denne frygt kan børn sagtens bibeholde op i 7 års alderen. Børn kan fastslå ud fra udseende om personen hører til den onde og de skrappe mennesker kan være personer som hæver stemmen på en måde, der får barnet til at føle sig skidt tilpas.
Omkring 6 års alderen begynder mange børn at blive bange for overnaturlige væsener, - en frygt for uhyrer, spøgelser, hekse, mumier, vampyrer osv. Det kan være vigtigt at tjekke under sengen for at sikre at værelset er helt 'monsterfrit'.
Og så videre... Børn kan være bange for rigtig mange ting, meget forskelligt efter hvor gamle de er. Derfor tænker jeg at det er meget vigtigt at I taler med jeres dreng om, hvad det er han drømmer, hvad han er bange for. Lytter til ham, anerkender det han fortæller og det han oplever, der må ikke gøres grin med det men fortæl ham at I godt kan forstå at det ikke er rart at have det sådan osv. Og så betryg ham i at I vil være der for ham.
Når børn har mareridt bør man sidde hos det, stryge det blidt på kinden og berolige det, og mareridtet går så ofte i sig selv igen og barnet falder til ro.
Børn der vågner i rædsel, skriger med øjnene åbne uden at være vågne har det man kalder natteskræk. Det forekommer under den dybe søvn og det er derfor at din søn ikke vågner. Barnet kan sætte sig op, skrige og være koldtsvedende. Det hører ikke hvad man siger, eller det man siger kan blive en del af drømmen. Det forekommer ikke så tit som mareridt. Ud fra den beskrivelse du sender, så tænker jeg at jeres dreng både har lidt natteskræk og også har mareridt.
For forældre er natteskræk ofte skræmmende at se på, men der er som regel ikke noget i vejen med barnet, hverken fysisk eller psykisk. Af en eller anden grund er det ofte drenge over fire år, som har natteskræk og de vokser alle fra det - men igen er der jo ikke regler uden undtagelse og jeres dreng er 3½.
En natlampe kan hjælpe, om ikke andet for at berolige forældrene. En natlampe kan nemlig også kaste skygger og derfor have den modsatte virkning på barnet, da børn jo har en livlig fantasi. Det er dog alligevel en god idé at I har tændt lidt. Du skal naturligvis være hos din søn som du allerede er nu, men du skal ikke begynde at udspørge ham eller snakke for meget med ham, bare være der og berolige ham så godt du kan og så vente til anfaldet går over.
Det er som I skriver uholdbart at sove i børneværelset i længden og jeg tænker at den bedste løsning for jer er at få en madras tilbage til gulvet i soveværelset. Betryg jeres dreng i at han kan komme ind til jer, hvis og når han vågner præcis som han har gjort før.
Hvis han vågner og fortsat er i drømmen, så kan det nogle gange hjælpe at få ham til at drikke noget vand. Det er som om at vandet er med til at få ham lidt tilbage til virkeligheden, som om det bryder drømmen. Det kan derfor være en udmærket måde at komme ud af drømmen på og videre i søvnen på en rolig måde.
Håber dette hjælper jer lidt og fortsat held og lykke med ham og også med lillesøster:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske