Brev:
Søvnproblemer - 3 mdr.
2. maj 2007
Alder:
3 mdr.
Søvnproblemer  - 3 mdr.
Hej Helen
Så skriver jeg igen. Vores Marie er nu 3 måneder og en dejlig glad pige, der vist tager fint på i vægt (blev vejet for 14 dage siden og følger en de højere liggende kurver :-).
Problemet er søvn om dagen - hun er meget svær at få til at sove længere end 45 min - nogle gange kan jeg begynde at gå med vognen med det samme hun melder sig og få til at sove videre, men jeg kan næsten ikke huske hvornår hun sidst har sovet 2 timer i træk. Og hun er så træt sidst på dagen det stakkels lille pus - i går aftes da hun skulle puttes ved 7 tiden nåede hun næsten ikke at amme inden hun bare faldt fuldstændig udmattet i søvn og jeg har så ondt af hende.
Hun bliver puttet til nat ca. 19.30 og vi står op kl 6 igen. Lige nu er jeg oppe to gange om natten - var kun en gang indtil for tre nætter siden. Når vi står op bliver hun ammet og jeg leger med hende og ammer hende igen inden vi går en tur ca. 8-8.30 hvor hun falder i søvn - så græder hun i søvne efter 45 minutter og hvis jeg er heldig kan jeg få hende til at sove videre til 1½-2 timer i alt. Men resten af dagen går det fuldstændig galt og i går fik hun nok kun ca. 3 timer i løbet af dagen og det endte jo så også med at hun var så træt som skriver.
Jeg synes at hun samlet set burde få mere end de max 12 timer jeg synes det bliver til og som sagt er hun jo segnefærdig om aftenen. Hun græder som sagt næsten altid efter de 45 minutters søvn - virker faktisk som om det er i søvne hun græder og derved får vækket sig selv. Men hvis hun så vågner og får øje på mig så er hun et stort smil, men hun bliver så hurtigt træt igen.
Jeg vil så gerne hjælpe hende, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre? Har overvejet om hun er sulten - men hun vil ikke have flasken. Har i dag forsøgt at amme hyppigt, men det er ikke gået bedre. Hun har heller ikke gylpet noget op i dag, så hun virker ikke overfodret.
Vi er lige nu i gang med at lære hende at hun ikke skal falde i søvn ved brystet og det går fint om aftenen, hvor jeg sidder og holder hendes hånd i ca. 10 minutter og hun falder i søvn med lidt moslen men uden gråd og det går fint om morgenen ved 8 tiden. Resten af dagen føles som sagt som en lang kamp uden succes. Er det en reaktion på at jeg er ved at "trække brystet lidt til mig"?
I dag gik jeg hende i søvn i vognen mens hun græd og så vågnede hun efter ½ time og faldt så i søvn ved brystet næsten uden at amme, så hun vågnede jo ikke p.g.a. sult tænker jeg. Hun vil heller ikke have sutten, så den kan vi ikke trøste hende med.
Er lidt desperat efterhånden - overvejer at give hende erstatning eller tynd grød med en ske eller kop bare for at prøve at bryde den onde cirkel.
Ja - langt brev - glæder mig til at høre fra dig.
Hilsen Louise