Svar: Søvnproblemer - 3 mdr.
2. maj 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Louise
Der sker rigtig mange ting med børn i 3 måneders alderen og en del forældre får tit lyst til, som du også nævner, at give deres barn noget skemad, men det er højst sandsynligt ikke det, der er nødvendigt og du bør ikke begynde før Marie er blevet 4 måneder.
Jeg tænker at Marie nu er blevet så stor at hun for det første godt kan have behov for at få din mælkeproduktion sat op og derfor er det vigtigt at du lægger hende til så meget som overhovedet muligt, - jo hyppigere hun spiser, jo mere mælk producerer du. Hvis du tænker at dette er forsøgt uden held og du gerne vil supplere hende med noget ekstra for at se om hun sover bedre, så kan du også gøre det, - men det skal så være en flaske modermælkserstatning.
Derudover så er Marie så stor nu at hun oplever meget mere af verden og også følger meget mere med end hun gjorde tidligere. Hun kan se længere, hun begynder helt klart at skelne imellem om det er mor og far hun kender eller om det er fremmede, som kommer i nærheden, hun drejer meget mere bevidst hovedet efter lys og lyd og er i det hele taget meget mere optaget af verden omkring sig end I tidligere har oplevet.
Motorisk udvikler hun sig også. Hun har sandsynligvis opdaget sine hænder, putter dem mere i munden. Måske er hun også begyndt at strække sig lidt efter tingene og prøver at trille lidt om på siden osv.
Det hele giver hende en masse stimuli og gør også at hun på den ene side bliver rigtig træt og på den anden side i kan falde til ro, fordi hun så gerne vil følge med i det hele. Det er som sagt en udviklingsfase, et 'tigerspring' som nogen kalder det og derfor helt normalt.
Bl.a. derfor synes jeg også at din datter gerne må blive ammet i søvn og jeg tænker at det i løbet af dagen måske kan hjælpe hende at du lægger dig med hende og lader hende amme sig i søvn. Nedrullede gardiner i soveværelset vil sandsynligvis hjælpe hende med at holde fokus på det, det drejer sig om og få hende til at slappe af. Lad hende sove på din seng, men sørg for at hun ikke kan trille ned fra sengen. Du kan overveje om du skal gøre det samme om aftenen i en periode og så først flytte hende til egen seng, når du selv går i seng og efter du så har ammet hende en anden gang.
Jeg ved godt at dette er lige modsat det I har forsøgt de sidste 10 dage, men jeg tror ikke det er tidspunktet at I skal lære hende at falde i søvn uden brystet og hendes øgede pylren du oplever kan godt være en reaktion på at du er ved at "trække brystet mere til dig", som du selv er inde på. Hun er stadig bare et lille myr og hun har rigtig meget behov for nærhed og tryghed i øjeblikket, netop fordi hun er igang med et udviklingsspring.
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du kan bruge mine tanker lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske