Brev:
Sanseintegration, søvn og påklædning
2. maj 2007
Alder:
8 mdr.
Sanseintegration, søvn og påklædning
Kære Helen,
Jeg skriver til dig vedr. flere forskellige ”problemstillinger” vedr. vores søn på 8 måneder.
Vores søn er født 5 uger for tidligt og vi var indlagt med ham på neonatal afdelingen i 14 dage før vi kunne komme hjem. Alt i alt en hård tid, efter en også belastende graviditet, hvor jeg var sengeliggende fra uge 27.
Det går fint med ham rent udviklingsmæssigt, jeg syntes han er fint med motorisk. På nuværende tidspunkt er han stort set over det hele, han møver sig frem over gulvet og stiller sig ofte på knæ. Han kan og gøre alt det der forventes af en dreng på hans alder. Han er en meget nysgerrig dreng, alt skal undersøges – det er dejligt :O) Derudover er han en meget glad dreng der elsker man tumler og pjatter med ham. Ligesom han elsker de stille hyggestunder hvor vi krammer og nusser.
Han er også en social dreng, dog ikke rigtigt over for grupper af børn på hans egen alder. Han bliver rædselsslagen når de siger høje lyde eller græder – det gør, at mine mødregruppedage til tider kan være en anelse belastende, for han vil kun være hos mig. Dog er det set, at han leger på gulvet, men helst lidt væk fra de andre – han vil hellere observere.
Over for andre voksne og større børn er der ingen problemer. Ej heller hvis jeg er sammen med et andet barn på hans egen alder. Jeg har læst uddrag fra en bog der hedder ”Sanseintegration hos børn”, og kan ud fra den se, at grundet hans tidlige ankomst kan han godt få problemer med sanseintegration. Føler faktisk han er sart, han græder som sagt ved andre børns hvinen og græden, men også ved andre høje lyde. Han bliver nemt forskrækket og derefter meget ked af det, og græder hjerteskærende mens han ryster over hele kroppen. Han virker helt angst, kan nærmest begynde at skrige og det er svært at få ham til at falde til ro, og nå ind til ham.
Normalt er vi i rigtig god kontakt med ham. Hvad kan det være? Det er måske meget normalt for hans alder?. Der sker jo meget, og han er en dreng der suger alt til sig.
Det skal tilføjes, at han kun er blevet passet af sin moster en gang i et par timer, ellers er enten hans far eller jeg hos ham…. Så måske er han lidt ”overbeskyttet”, og ikke vant til at der sker så meget?
I øjeblikket vil han heller ikke puttes af far, kun mor. Alt anden aktivitet med far fungerer rigtig godt, han er vild med sin far. Men putning – nej tak… Her skriger han bogstaveligt talt i hysterisk/bange gråd indtil jeg kommer op til ham. Vi ville gerne kunne lægge ham, og lære ham at falde i søvn i selv – men vi er lidt i vildrede, vi er ikke tilhængere af at lade ham ligge alene og græde sig i søvn – det virker som om han ikke kan finde ro, han vælter rundt, tager sutten ud, og begynder at klynke og senere græde. Når det er far der putter, og det ender med at jeg tager over, så er han lang tid om at falde ned, han klynger sig til mig og ser fuldstændig skrækslagen ud.
Jeg kan se han er drøn træt, men han vil/kan bare ikke lægge sig til at sove. Han sover typisk først 20-25 minutter efter han er blevet lagt på de gode dage, oftest af mor og en time på de dårlige - og der er han nærmest helt svedig af bare udmattelse. Er det far der lægger ham alene uden mig, græder han sig selv i søvn selvom far er hos ham. Det er så frustrerende, er bange for at han føler sig svigtet af mig….men på den anden side er hans far der hos ham, hvilket jo er lige så godt.
Har du nogen gode ideer til hvad vi kan gøre? Vi kører med fast putte ritual med bad, amning og godnatsang. Desuden siger vi godnat til 3 faste ting før han lægges i sengen.
Vi oplever også han har fået problemer med at sove ordentligt især om eftermiddagen, han går ud som et lys, for at vågne ½ senere, nogen gange kan vi få ham til at sove videre, andre ikke – hvilket resulterer i at vi, på de dage med kort lur, har en meget træt dreng der ikke rigtig gider noget. Når vi så lægger ham ud til powernap tager det ham over en ½ time at falde til ro, han mosler rundt, sparker dynen af osv…. Vi bruger p.t. meget tid på at få ham til at sove. Sådan har det aldrig været før.
Hvad kan vi gøre for at få ham til at sove – hvor længe mener du man skal bruge på at få ham til at sove videre? Det er jo faktisk nemmere bare at tage ham op, men jeg mener jo at han har brug for sine lure?
Hans døgn rytme ser nogenlunde sådan ud:
05.30: Vågner, ammes
06.30: Havregrød, vand af kop
08.00-08.30: Ammes, herefter puttes til formiddagslur, hvor han sover ca. 1½ time.
11.30: Frokost (grød eller grøntsagsmos, herefter frugtmos) vand af kop
12.30: Ammes
13.00-13.30: Puttes til eftermiddagslur, sover alt i mellem en ½ time til 2 timer
16.00: Frugtmos, vand af kop
!7.00.17.30 Powernap (ikke altid, kun hvis han har sovet for lidt om eftermiddagen)
18.00: Aftensmad (Grøntsagsmos) Frugtmos samt vand af kop
19.30: Ammes, puttes
Sover han nok? Ammer jeg for meget?
Har vejrskiftet lidt mistænkt for at han har svært ved at falde til ro, han er en meget varm dreng… Jeg giver ham en lille tynd hue på og så hans dyne samt cover på barnevognen. Er det meget varmt, bruger jeg ikke cover, og letter også dynen lidt. Alligevel er han meget fugtig når han kommer op. Det har nu resulteret i en dejlig forårsforkølelse. Hvad skal jeg give ham på ud og sove på nuværende tidspunkt for at undgå han får det for varmt/koldt?
Det var vist det for i dag…lige fra hjertet :O)
Tak for en fantastisk brevkasse, og nogle gode brugbare svar!
Kærlig hilsen
En lidt frustreret og bekymret mor