Svar: Sanseintegration, søvn og påklædning
2. maj 2007
Alder:
8 mdr.
Kære frustrerede og bekymrede mor
Nogle børn, herunder også de fortidlig fødte børn, er lidt mere sensitive og påvirkelige overfor forskellige ting end andre børn og det er helt okay. Der er børn som reagerer meget på mange lyde, høj latter, meget uro omkring sig osv. og begynder at græde. Det er også sådan at mange børn har det bedst med at studere på afstand, de sidder helst på skødet hos mor og far og kigger og lærer andre at kende på afstand. Fra skødet, den sikre base, kan de sagtens sidde og smile og filme og være en rigtig filur og charmetrold, men kommer andre i nærheden for at holde dem, så bliver de meget kede af det.
Især i 7-10 månedersalderen er der mange børn som får det sådan, fordi barnet her er i separationsfasen og da jeres dreng både er i denne alder og nok i sin personlighed lyder til at være lidt mere følsom end mange andre, så er det kun naturligt at I virkelig føler det slår igennem nu.
Det vigtigste I kan gøre er at støtte ham i den udvikling han er igang med. Og hvordan støtter man så... ja jeg mener at det er utroligt vigtigt at lade ham få lov til at betragte på afstand. Give ham tid. Du skal ikke sammenligne ham med de andre børn i mødregruppen, men bare acceptere at sådan er han og det er helt okay at høre til de mere tilbageholdende.
Så skal du hjælpe ham til at få succesoplevelser, tag ham med ud at opdage verden og glæd dig over de ting I finder. En fælles glæde, interesse for det han viser dig, de ting I finder sammen vil gøre ham glad og give ham styrke - grav et hul, find en regnorm, tag til vandet og lad ham mærke og se vandet og del hans begejstring. Det samme i skoven.
I takt med at han bliver ældre så tag over, når du ved det er svært for ham. Lad være med at presse ham, lad være med at kalde ham genert, lad være med at sammenligne ham med de andre børn "du kan da også løbe ud og lege ligesom drengen der" osv. Vis ham vejen, tag ham ved hånden og hjælp ham med at spørge om drengen vil lege osv.
Lyt til ham og bevar roen. Lige nu hvor han har det bedst med at blive puttet af mor, så er det mor der putter - lad være at gøre det til en kamp, men gør det, som får hverdagen til at fungere.
I må vurdere hvorvidt I skal sidde hos ham eller om det ikke ville være okay at I gik lidt ud og kom ind igen. Vær aldrig væk i mere end 3 minutter af gangen, så tilbage, putte lidt, kærtegne, berolige og betrygge ham i at I er der og gå igen. Han må gerne ligge uroligt, måske lægger han sig om på maven og sover bedre der og det er helt okay. Hvis han græder så finde ud af hvorfor - er han bange fordi I går og græder fordi han har brug for at I er der for ham, så skal I være der for ham. Men græder han fordi han er ked af at dagen slutter, fordi det er svært at sige godnat og det lidt er de sidste anstrengelser over dagens stimuli som kommer ud, så er det helt okay at lade ham ligge lidt alene - bare aldrig mere end 3 minutter.
Selvom han ikke græder, når I går så skal I alligevel gå ind til ham, vise at I stadig er der - han skal se jer for at vide det, han forstår endnu ikke at I er i stuen ved siden af. Så betryg ham ved at vise at I stadig er der og han atter kan lægge sig roligt ned og falde i søvn.
Derudover tænker jeg at I skal til at give ham noget mere mad i stykker. Han må stadig gerne få sin grøntsagsmos og grød, men han skal have brød i stykker ved siden af, han skal have jeres mad også om aftenen, ris, pastaskruer, kogte grøntsager, kød, fisk osv. Han har en alder nu, hvor han også skal stimuleres meget mere på det område og I må gerne begynde nu.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 5.30: Ammes
Morgen 6.30-7: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, smøreost, ½ banan eller anden frugt frisk eller mos, vand af kop
Puttes til formiddagslur 9.30 og sover ca 1 time, måske lidt mere.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød/fisk + rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg. Gerne lidt rester fra aftensmaden som pastaskruer, frikadelle osv. Vand af kop
Ammes og puttes til eftermiddagslur 13-13.30 og sover mellem 1½-2½ time alt efter hvordan han har sovet formiddag
Eftermiddag 16.00: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frisk frugt eller lidt frugtmos, vand af kop
18.00: Grøntsagsmos med kød/fisk + mere og mere af jeres mad, pastaskruer, frikadelle osv. Vand af kop. Evt. frugtmos med mælk til dessert, som en gammeldags frugtgrød.
19.30: Ammes, puttes til natten
Sen aften: Evt. amning
De fleste børn vil i 8 måneders alderen godt kunne nøjes med 3 amninger dagligt (morgen, eftermiddag og aften) som du kan se har jeg kommet en ekstra amning ind og det er kun fordi jeg tænker det måske kan sikre jer alle en bedre nattesøvn. I alderen 9-10 måneder vil I sandsynligvis kunne nøjes med 2 amninger dagligt og om eftermiddagen kan han så få en portion tykmælk og lignende, så mælkeindtaget fortsat sikres.
Med hensyn til vejr og påklædning så tænker jeg at det er rigtig vigtigt at jeres dreng ikke får det for varmt og da han lyder til at være meget fugtig, når han kommer op fra sin lur, så er han sandsynligvis pakket for meget ind. I øjeblikket er det jo rigtig varmt og du skal sørge for at stille barnevognen i skygge så solen ikke står og varmer direkte på den. Huen behøver han ikke og heller ikke cover på barnevognen. En trøje og en let dyne eller måske bare et fleece tæppe vil sikkert være fint.
Håber jeg kom igennem det hele, tak for dine pæne ord. Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre:o) Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske