Svar: Sødmælk eller letmælk - 9 mdr.
2. maj 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Christel
Sundhedsstyrelsen anbefaler som du ved sødmælk til børn under 1 år og fra 1 års alderen kan de begynde med letmælk og surmælksprodukter af letmælkstypen.
Hvis din dreng spiser sund og varieret og du sikrer ham et vist fedtindtag via den øvrige kost, så tror jeg dog ikke umiddelbart at der vil ske noget ved at du giver ham letmælk i stedet for sødmælk. Fløde og letmælk sammen synes jeg dog ikke lyder så lækkert...
Det bedste er dog, hvis du kan få ham til at drikke noget vand. Har du prøvet at give ham vand af en kildevandsflaske - det virker nogle gange. Du kan også komme lidt citron eller appelsinskiver i vandet, så det smager af lidt.
I forhold til hans forstoppelsesproblemer, så er det vigtigt at du giver ham både grøntsager og frugt - stor variation og både grøntsager til frokost og om aftenen og frugt flere gange i løbet af dagen. Banan kan virke lidt forstoppende, så prøv at undgå dette og prøv i stedet at give blommer, svesker, lidt rosiner (obs ikke hver dag), appelsin, fersken osv. Og giv ham også meget gerne bær - nu kan du købe både jordbær og hindbær i butikkerne og det må han meget gerne få hver dag.
En gang imellem kan du give ham lidt fortyndet juice, men igen ikke hver dag - det er når det skal være lidt festligt og når du tænker at nu skal han altså have noget væske. Jeg har enkelte gange se børn på din drengs alder drikke af sugerør og hvis han kan finde ud af dette, så vil han måske også synes det er lidt sjovere at drikke...
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske