Svar: Ligge selv
3. maj 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Helle
Der findes desværre ikke noget fast for dette. Det er faktisk lige så forskelligt som børn er forskellige. Nogle børn har rigtig svært ved at ligge for sig selv og andre børn kan sagtens ligge i 20 minutter eller mere og studere en lysplet på væggen eller andet.
Det er lidt 'farligt' at sige at børn i den og den alder skal kunne ligge så længe alene, for nogle børn vil slet ikke kunne være alene, de har behov for at være i favn og blive båret stort set hele tiden og har man et barn som har et stort tryghedsbehov og brug for meget nærhed, så vil man jo godt kunne tro at der var noget i vejen med ens barn, fordi han ikke vil ligge alene og sådan er det jo ikke.
Man kan godt lægge sit barn under et aktivitetsstativ eller stille barn og barnevogn i haven under et træ og han kan kigge på bladende som bevæger sig i vinden. Det vil godt kunne underholde i en vis periode, men det kan aldrig erstatte kontakten med et menneske og små børn har brug for at kunne pludre og have dialog med deres forældre. Derfor er det jo et eller andet en sund reaktion, hvis ens barn protesterer mod at ligge for meget alene, ligge for sig selv.
Det betyder ikke at man skal være hjemme omkring barnet hele tiden og være parat og aktivere, give underholdning, for børn har naturligvis også brug for pauser en imellem. Men hvor længe pausen skal vare afhænger helt af det enkelte barn og helt af hvad tidspunkt på døgnet vi taler om. Nogle børn vil have brug for meget kontakt, når de vågner om morgenen og vil bedre kunne ligge lidt for sig selv om eftermiddagen og for andre børn vil det være lige modsat.
Så desværre ikke faste regler for dette.
Rigtig meget held og lykke med din lille dreng:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske