Brev:
Min datter skriger ved putning og midt på dagen
3. maj 2007
Alder:
3 mdr.
Min datter skriger ved putning og midt på dagen
Hej Helen
Det er første gang jeg skriver - men tror du kommer til at høre MEGET mere til mig :o) da jeg virkelig godt kan lide din brevkasse og naturligvis dine svar.
Jeg har en datter på 12 uger, og du får lige vores historie.
Jeg har ikke ammet Eva, da hun ikke havde tålmodighed til at vente på maden kom ud og amningen endte som et sandt mareridt. Jeg valgte at give MME efter 14 dage.
Hun fik hård mave af MME og har siden hen fået Lactulose alt fra 2 ml til 6 ml om dagen afhængig af konsistens og frekvens. Jeg giver hende Hipp (ca 900 ml om dagen – hun vejer 5800 gr. – og hun får lidt kogt vand i flaske ved siden af). Hipp virker bedst. Jeg har prøvet alle mærker efterhånden. I løbet af dagen spiser hun 5 måltider af 150 ml og 2 måltider af 75 ml.
Hun har i lang tid haft afføring om morgenen dog har hun lige sprunget en dag over men lavede den efterfølgende dag over middag og i dag var hun tilbage til om morgenen. Hun virker temmelig pirrelig – og strækker sig meget efter måltidet - lidt som om, at det trykker i hendes mave. Det der kommer ud først, er fast (men ej knoldet) og det sidste meget flydende. Hun får mavemassage og varmt bad hver dag..!
Eva er meget vågen og nysgerrig. Sådan ser hendes dag typisk ud pt:
Vågner kl. ca. 05.30. Får mad og ny ble. Sover måske lidt igen – men ikke ret tit.
Vi hygger og jeg spiser morgenmad indtil kl. ca. 8.
Hun får mad igen og tager måske en lille lur (30 min) på aktivitetstæppet, hos mig eller i hendes vippestol.
Når hun vågner, vasker jeg hende let og vi hygger (laver øvelser – om på maven etc.).
Herefter, kl. ca. 10.30 / 11 får hun mad igen og jeg prøver at trille en tur i barnevognen. Hun har hidtil elsket sin trilletur og gerne sovet mellem 2 til 3 timer – men det gider hun ikke mere. Hun vågner, er sur og spytter sutten ud hele tiden. (sutten er hun meget glad for).
Vi er hjemme mellem 12 og 13 hvor hun får mad igen.
Vi hygger, som om formiddagen med øvelser og små lure hos mig eller i stolen. (ca. 2x20 min).
Hun kommer i seng kl. 19 – hvor hun virkelig er træt. Hun får nogle gange et bad inden hun kommer i seng.
Vi har haft følgende putteritual siden hun var 1 md:
Vi giver hende det sidste mad i soveværelset synger for hende og hun sløver hen i vores arme. Vi putter hende i liften og hun falder i søvn uden problemer. Hun spytter sutten ud et par gange - men vi gir hende den igen og hun falder i søvn. Hun sover hele natten igennem til kl. 05.30. DEJLIGT…
MEN – hun er begyndt at græde helt vildt når vi sætter os i soveværelset for at starte putningen. Ved simpelthen ikke hvad der sker. Det har hidtil været meget hyggeligt og har fungeret perfekt.
Nu skriger hun konstant i ca. 30 min – er virkelig ked af det. Så falder hun til ro og får sin mad og bliver lagt i seng. Hun pjevser men falder til ro i løbet af 5 til 10 min. Herefter sover hun uden problemer igennem til næste morgen.
Ligeledes får hun en lignende hjerneblødning over middag (efter trilleturen). Bliver fuldstændig rødglødende uden varsel – i ca. 15 til 20 min. Ud over det – er hun nem – græder ikke meget – men kræver en del underholdning – da hun jo ikke sover meget i løbet af dagen.
HVAD SKER DER?? Pludselig har hun ændret sig meget. Bliver meget hidsig - uden grund – hvis du spørger hendes far og jeg.
Min holdning er generelt – at spædbørn ikke skal græde - de skal tages op og trøstes, hvorfor jeg måske er lidt for meget på stikkerne nogle gange. Hun kvækker ikke mange gange inden jeg er hos hende. Det er jo mest om dagen – da hun sover fint om natten.
Helen – Vi vil gerne hjælpes med følgende:
• Skal vi have nogle putteritualer om dagen, for at undgå denne sjatsovning rundt omkring?
• Kan jeg gøre noget for, at få hende til at nyde barnevognen igen? (jeg har en bamse hængende hun kan kigge på) men det hjælper tydeligvis ikke.
• Hvis Eva pludselig begynder at vågner om natten – er jeg meget i tvivl om, at jeg skal tage hende op? Har du et godt råd?
• Skal vi ændre hendes putteritual om aftenen? Det virker ikke som om, at hun synes det er fantastisk mere. Hun falder dog stadig i søvn og sover hele natten. Skal vi ride stormen af, fortsætte eller ændre vores hidtil meget velfungerende rutine? Græderiet har stået på over en uge nu. Hvis den skal ændres - har du et godt forslag?
Ser frem til, at høre fra dig, da vi er lidt urolige for, om der kan være noget fysisk galt med hende, da hun pludselig skriger så hjertensskærende. Dog er det jo ’kun’ 2 gange om dagen og virker påfaldende, da det næsten er på samme tid hver dag.
Med venlig hilsen
Marlene