Brev:
Afviser skeen
3. maj 2007
Alder:
6 mdr.
Afviser skeen
Kære Helen
Nu er min datter blevet 6 måneder. Jeg begyndte at give hende mad allerede omk de 4 måneder, da hun viste tegn på lyst til det. Det gik rigtig godt fra starten, hun kunne spise fra 1/2 - 1 dl. 2 gange dagligt.
Men pludselig da hun var omk 5 1/2 mdr afviste hun skeen. Jeg tænkte at hun måske var træt af mos og grød og blive maddet i skråstolen. Så jeg fik stablet hende op i højstolen med støtte i ryggen så hun sad godt. Det gik fint, hun synes det var spændende og spiste hele tallerkenen. Jeg tænkte yes, det var bare det, men nej. Dagen efter var det så ikke så spændende mere. Jeg prøvede ihærdigt med maden morgen og aften som altid, men jeg kunne højst få et par skeer i hende.
Da hun så rundede de 6 måneder forleden begyndte jeg at lave rigtig mad til hende, f.eks. ris, gulerødder, laks blendet til mos, eller pasta og kødsovs blendet. Jeg synes dog ikke de har medvirket større interesse. Kan det godt bare gå ned ad bakke med skemaden? Jeg har prøvet at give hende en ske i hånden, som hun hele tiden prøver at få i munden, hvilket gør det sværere for mig at få min ske i munden på hende. Jeg har underholdt hende med lyde og selv spist af maden osv... Jeg har prøvet at give hende brødskorper og babykiks, det kan hun godt lide.
Er det forkert at give hende rigtig mad blendet, selvfølgelig krydrer jeg det ikke på samme måde som til os og bruger ikke salt? Jeg fik nemlig skæld ud af min svigermor, der sagde at det var min datter slet ikke parat til.... Hendes mave virker upåvirket, hendes afføring er som den plejer.
Med venlig hilsen
Dorthe