Svar: Afviser skeen
3. maj 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Dorthe
Din datter er nu 6 måneder gammel og hun har været igang med skemaden i et par måneder, der er derfor ikke noget at sige til, hvis hun synes det bliver lidt kedeligt:o) Det er helt fint at den mad du giver hende nu begynder at tage udgangspunkt i det I andre også spiser, naturligvis blendet i en konsistens som hun kan kapere.
Det du skal være opmærksom på er at hendes indtag af gluten ikke børn være for stort og det skal stige stille og roligt i takt med at hun bliver større.
Gluten findes i kornprodukterne hvede, rug, byg og havre. Indholdet i hvede er dog betydeligt højere end i den andre tre kornsorter. Du må således gerne give din datter øllebrød og havregrød, men lyst brød skal hun ikke have for meget af og heller ikke pasta som har et stort indhold af hvede. Igen en balance - se på hendes samlede indtag, da de glutenholdige produkter kan gives stille og roligt stigende.
Derudover bør hun ikke få for meget selleri, fennikel, spinat og rødbede da disse grøntsager indeholder nitrat. De bør max udgøre 1/10 af hendes portion mad eller alternativt gives med 14 dages mellemrum.
Hun kan få stort set alt slags kød og fisk - det bør som udgangspunkt koges eller laves i ovn. Hvis du engang imellem tænker at det vil være rart for hende at få lidt af jeres kødsovs eller millionbøf, så vil det være okay, hvis kødet ikke er hårdt svitset men mere har stået og småsimret i en sovs.
Komælk, dvs. sødmælk kan gives men det er i meget små mængder. Det betyder at hvis du laver en gang boller i karry og du bruger sødmælk i sovsen, så kan I alle spise det samme. Det samme gælder hvis du laver en kartoffelmos til hele familien - hvis den er lavet på sødmælk, så kan i også spise det samme. Men du skal ikke begynde at give hende sødmælk i større mængder. Hun skal være mere end 9 måneder gammel før komælk må udgøre en større del af hendes indtag. Modermælk eller modermælkserstatning er fortsat meget vigtigt og de fleste børn på din datters alder drikker fortsat ca 900ml i døgnet.
Du må gerne give hende brødskorper som hun kan sidde med i hånden. Du kan købe et helt mørkt rugbrød uden kerner og skære nogle bjælker som du rister i ovnen. Det vil være rart for hende at gnaske sig igennem sådan en og glutenindholdet er jo ikke så højt i rug.
Hun må få vand af kop fra hanen. Husk at hun skal have mindst 400ml mme dagligt for at få sit jernbehov dækket ellers skal hun tilbydes jerntilskud hver dag.
Det er naturligvis vigtigt at du hele tiden sikrer dig at hendes mave fungerer og din datter virker til at trives. Det er naturligt at interessen for skemad godt kan dale lidt i perioder, men som regel hjælper det at få lov til at sidde med en brødskorpe eller lignende selv og begynde at få mad som smager af mere og som er det de andre spiser.
Jeg synes du skal købe bogen "Mad til spædbørn og småbørn" på apoteket - den kan du også forære svigermor. Det vil sikkert være rart for hende at vide, hvad sundhedsstyrelsen anbefaler idag og det hele står i den bog:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske