Brev:
Komælk og nattesøvn
3. maj 2007
Alder:
10 mdr.
Komælk og nattesøvn
Kære Helen
Tak for dit sidste svar.
Med hensyn til mælken har jeg brug for lidt uddybelse: Hvorfor er det egentlig så vigtigt at børn får en vis mængde (ko)mælk? Er det pga. kalken til de voksende knogler? Vores dreng reagerer på mælkeprodukter, tror jeg, idet han har fået konstateret børneeksem, som blusser op, når jeg giver ham ekstra mælkeprodukt, fx A38. Ellers har jeg holdt det til smør, margarine og ost og ikke givet ham sødmælk, da han jo altid er blevet ammet.
Det skal dog siges, at han ikke får dårlig mave af komælk og ikke virker specielt generet af eksemen, som vi pt. behandler med hormoncreme. Kunne vi fx prøve at give ham rismælk i stedet, når nu han reagerer på komælk? Eller vil han efterhånden vænne sig til komælken, hvis vi giver ham det dagligt?
Noget helt andet er hans nattesøvn, der efter fravænning af natteamning mm. var kommet ind i en god periode, men nu er den gal igen. I snart et par uger er han hver nat vågnet, oftest ved 4 tiden for derefter ikke at kunne finde rigtig ro igen før vi står op og laver havregrød til ham kl. ca. 5.30. Andre nætter har det været mellem 24 og 2 eller 2 og 4, at han vågner, sidder eller står op ved tremmerne i sin seng og græder/klynker, jeg putter ham og han protesterer ikke, men lægger sig i sin sovestilling, og jeg tror også han falder i søvn, men efter 5-30 minutter vågner han igen og græder og sådan fortsætter det...
Jeg går ind med først 3 og derefter 5 minutters mellemrum som en variation af god-nat-og-sov-godt metoden, som har virket godt for os før. Han spiser masser i løbet af dagen, og jeg tror ikke han er sulten. Han får øllebrød til aftensmad, da vi har svært ved at nå at få fælles aftensmad klar til kl. 18 (men dog har planer om, at vi skal til at spise sammen), og bliver ammet lige før han puttes. Han virker heller ikke specielt tørstig, når jeg giver ham vand. Jeg har også forsøgt at skifte ham, men han fortsætter med at vågne alligevel.
Hvad pokker kan det være? Er det bare en dårlig vane, fysisk uro eller...? Han sover jo som oftest fra mellem 19 og 19.30 og 8-9 timer uden afbrydelse før dette begynder. Han er ikke frisk, for så snart han har spist sin havregrød gnider han øjne, gaber og er putteklar igen. Her kan han så sove sin sædvanlige halve time, hvis han ligger alene, men op til 2-3 timer, hvis jeg ligger med ham i vores seng, hvilket jeg ofte har gjort, da jeg jo selv er dødtræt efter natteroderiet. Men det giver en underlig dagsrytme, synes jeg, og det ville jo være bedst, hvis vi alle kunne sove om natten i stedet. Håber du har en ide om, hvad det handler om :-)
På forhånd tak!
Med venlig hilsen H