Brev:
Soverutiner - 7 mdr.
4. maj 2007
Alder:
7 mdr.
Soverutiner - 7 mdr.
Kære Helen
Vi er en familie på 5, der er bosat i udlandet, hvor der desværre ikke findes sundhedsplejerske som vi kender det i Danmark. Vi er derfor meget glade for din brevkasse.
Spørgsmålene vi har, går i første omgang på soverutiner.
Vores familie består af far, mor, storesøster Hannah på 4 år, samt tvillingerne Elliott og Clara på snart 7 måneder.
Min mand har lange arbejdsdage og meget rejseaktivitet, hvilket gør at jeg er alene med børnene ved sengetid.
Vores største "problem" er at Clara kun vil falde i søvn ved brystet. Tvillingerne er forløst ved kejsersnit i uge 35. Var indlagt på neonatal i 10 dage, hvoraf 5 dage var i kurvøse. Fødselsvægt 2,4 og 2,0 kg. De bliver begge ammet, og blevet ammet 4 måneder fuldt, herefter langsom introduktion til skemad. De nægter begge flaske, og kun Elliott tager sut.
De første 3 måneder stereoammede jeg, ca hver 2. time, men da de ikke havde samme søvnbehov var det svært at holde. Nu ammer jeg dem enkeltvis om dagen og stereo om aftenen i forbindelse med putteritual.
Fra de var omkring 3 1/2 måned begyndte jeg at indføre senge/putterutine med udgangspunkt i The No Cry Sleep Solution af Elizabeth Pantley hvor vi, så vidt det er muligt med en 4 årig, sænker aktivitetniveauet. Vi spiller afslappende musik eller synger, bader, ammer og bliver i soveværelset til alle sover. I starten tog det fra 19 - 21 inden alle sov. Hannah har med tiden fået et godt sovehjerte, og kan godt falde i søvn selv om en af babyerne græder. Bare hun får lov at bestemme rækkefølgen af godnatsangene.
Med Elliott gav arbejdet med fast sengerutine hurtigt afkast. Han kan efter amning puttes i sin egen seng, som står op ad dobbeltsengen. Han sover ofte med det samme ellers ligger han og kigger mens jeg sidder på sengekanten og ammer Clara. Hannah falder i søvn i den store seng, men bliver senere båret ind i sin egen seng.
Elliott var den der først gavn udtryk for at være parat til at falde i søvn af selv. Derfor blev opsætningen sådan at han efter amning blev puttet og nusset på kinden eller holdt i hånden, mens jeg ammede Clara i søvn. Det var det der virkede for hende. Det gav den nødvendige ro for at Elliott (og Hannah) fik mulighed for at falde i søvn.
Nu er det så bare at Clara er forfærdelig nysgerrig, også selvom hun er super træt, altid lige kan pludre eller smile og meget gerne hvine. Det gør hun både når hun er glad eller meget træt. Alt det forstyrrer Elliott, som ofte begynder at græde og så skal jeg starte forfra med ham.
Jeg er begyndt at liste ud med Clara og ind i deres værelse, som ellers ikke er blevet brugt til at sove i. Her kan jeg så sidde og amme i 30-45 min. til hun sover helt. Jeg har flere gange forsøgt at ligge hende i sengen, når jeg fornemmer at hendes "sutteaktivitet" bliver mindre. Ofte vågner hun og er helt frisk, tror sikkert hun har sovet længe, og skal lege. Jeg sidder ved hende hele tiden. Går kun hvis Elliott vågner. Jeg aer og nusser hende og taler blidt, tager hende op og ammer igen, til sidst falder hun i søvn ved brystet.
Jeg har prøvet denne "metode" i godt 3 uger. De første 5 dage fornemmede jeg fremskridt hver aften, men nu er vi tilbage ved den langtrukne model igen.
Ikke alle aftner har været lige gode, det ender oftest med at jeg render i pendulfart fra værelse til værelse.
Min mand tager sig af Hannah når han er hjemme, hvilket hun selvfølge synes godt om. Desværre er tvillingerne ikke indstillet på at falde i søvn ved fars hjælp. De nyder ellers gerne hans selskab med powerhygge om morgenen. Nærmer han sig om aftenen, går de begge helt amok.
Søvn om dagen forgår meget på rutine.
Vågner 6.30
morgenmad
kl 9 Lur i barnevogn/eller hjemme Elliott sover 30 - 45min Clara min. 1 time
kl 12 Frokost
kl 12.30 middagslur hjemme, sover alt fra 1.1/2 til 2.1/2, nogle gange forlænget af en amning.
kl 15.45. tur i barnevogn. Henter storesøster i skole, tæt på hvor vi bor. Hvis de powernapper på hjemvejen, rykker jeg "puttetiden" tilsvarende.
17.30-18.00 aftensmad,
18.-.18.30 bades, puttes og ammes
Alle i seng ca. kl 19
Måske er det tidlig for en 4-årig at sove kl 19, men vi må ofte vække Hannah ved 7.30 tiden, så jeg tager det som et tegn på at hun har brug for søvnen.
Det jeg er ude efter med min lange mail, er et kreativt forslag til at klare denne udfordring, uden gråd. Jeg vil gerne kunne lægge tvillingerne sammen og på samme tid. - og uden gråd.
Jeg ved at jeg har gjort mig selv en bjørnetjeneste ved at lade Clara falde i søvn ved brystet, men man er villig til at gøre alt, for at få dem til at falde til ro. Elliott er den af tvillingerne der har mest behov for at blive "set" i løbet af dagen. Derfor har jeg ladet Clara gøre som hun gerne ville for at kompensere for evt. manglende opmærksomhed i løbet at dagen. Jeg bar altid rundt på en af dem og det er ligeligt fordelt.
De vågner ca. 1-2 gange hver i løbet af natten hvor jeg ammer dem. Herefter ligger jeg dem i min seng, hvor vi alle 3 sover sammen. (Da min mand har et krævende job, har han valgt at sove i gæsteværelset). Det er først ud på morgenen de begynder at vække hinanden. Jeg ved at "Bedding in" er meget om diskuteret, men det fungerer for mig. Jeg nyder det. Sov med Hannah til hun var 21/2. Når min mand er bortrejst slår jeg en drømmeseng op til Hannah hvor hun så sover. For at forhindre at hun vågner af mareridt på sit eget værelse og kravler op til tvillingerne.
Jeg føler mig meget privilegeret over mine dejlige børn, og måske er det også for meget at forlange, men en lille justering ville nu være dejlig. Min "arbejdsdag" begynder jo først når alle sover. Så begynder forberedelserne til næste dag.
Det er mere end dobbelt så hårdt at have tvillinger, men sandelig også mere end dobbelt så dejligt.
Nyder når de sidder i deres højstole i køkkenet mens Hannah hjælper mig med at lave mad.
Tak for den god brevkasse, den har kastet lys over mange ting.
Med venlig hilsen
Camilla og familie