Svar: Soverutiner - 7 mdr.
4. maj 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Camilla og familie
Det lyder som om I har en rigtig dejlig familie, nogle skønne børn og at du som mor klarer det hele rigtig rigtig godt, selvom det naturligvis er hårdt en gang imellem:o) Dit brev viser at I er meget kærlige og omsorgsfulde i jeres hjem og at det er givet plads til børnenes forskellighed.
Jeres plan for dagen ser fin ud og det er helt okay at Hannah puttes samme tid som de små, da hun jo virker til at være okay med dette og falder fint i søvn.
Elliott lyder også til at kunne falde fint i søvn af sig selv og egentlig sove godt, når han først sover.
Så det lyder som om at det især er problemerne med at du ammer Clara som fylder rigtig meget, altså hendes afhængighed af brystet, når hun skal sove. Du skriver at Clara er et meget nysgerrigt barn og at hun kun kun kan falde i søvn med brystet - dette både dag og aften og jeg tænker at det vil være rigtig godt, hvis du sm en begyndelse kunne lære hende at sove uden brystet i løbet af dagen.
Du skriver at du ammer dem enkeltvis i løbet af dagen, du skriver at Elliott er den eneste som bruger sut og at han kan falde til ro med kærtegn på kinden og holde i hånd - det er altså hans substitut for brystet. Og jeg tænker at Clara mangler en substitut for dit bryst.
I har sikkert forsøgt med en sut uden held, men hvad med en sutteklud, som måske lugtede af dig. Det kan være en stofble trukket igennem en sut eller en speciel sutteklud man kan købe til formålet. Altså en klud som lugtede lidt af mor og mors mælk og som hun kunne have ved sit ansigt, når hun blev puttet.
Når du putter hende om dagen, så prøv at lægge hende fra dig inden hun falder helt i søvn ved brystet. Det skal være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted, eller lige når at få et lille boost og vågner op og tror I skal pludre og lege. Prøv derfor om du kan ramme det tidspunkt, hvor hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Lad hende have suttekluden ved sit ansigt, så hun føler noget tæt ved sig ligesom brystet er og lad gerne kluden lugte af dig. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Jeg tænker at hvis du om dagen kan lære hende at falde i søvn på denne måde, så vil du også lettere kunne overføre det samme til om aftenen.
Samtidig skriver du at Clara har brug for brystet og du har brugt brystet for at kompensere for manglende opmærksomhed i løbet af dagen - måske er netop det at hun er så nysgerrig med til at gøre at hun har ekstra behov for det nære og trygge, når hun skal sove, det er jo nok det tidspunkt på dagen, hvor hun er helt sikker på at have dig og din opmærksomhed fuldt ud... jeg tror ikke hun tænker det bevidst, men hun kan sandsynligvis godt fornemme roen i huset og derfor vælger hun dette tidspunkt til at pludre og lade sig underholde og det kan man jo godt forstå:o)
Jeg tror så ganske bestemt at tiden arbejder for jer og at Clara nok skal lære at falde i søvn af sig selv på et tidspunkt. Det lyder som om I allerede er godt på vej og jeg tror desværre ikke der er så meget at ændre på, det er nogle rigtigt fine tanker og overvejelser du allerede gør dig.
Jeg håber dog at du kan bruge mine tanker lidt videre. Tak for dine pæne ord, pas godt på hinanden og fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske