Svar: Sprogudvikling - 14 mdr.
4. maj 2007
Alder:
14 mdr.
Kære Christians mor
Jamen dog, sikke noget. Jeg håber at penicillinen er ved at hjælpe så Christian idag har fået det lidt bedre.
I forhold til hans sproglige udvikling, så skal man naturligvis give ham de bedste forudsætninger for at lære sproget. Han er kun 14 måneder gammel og har nu haft problemer med ørerne i en længere periode, så der er ikke noget at sige til at han endnu ikke taler så meget.
De 'normale' rammer meget vide. Nogle børn taler meget hurtigt og andre børn meget senere. De store forskelle skyldes både arv og miljø og så er børn bare forskellige.
Du kan overveje om du skal få lavet en ørescreening på ham, når I nu er ovre alle mellemørebetændelserne. I vil kunne få testet hans hørelse hos ørelægen.
Det vigtigste er dog at I taler med jeres dreng. I skal ikke presse ham til at sige ting og efterligne jeres ord. Det er meget vigtigt at han føler glæde ved at kommunikere og det oplever han ikke hvis han føler sig presset.
Se på ham imens du taler, så han kan se dit ansigt og din mimik. Når du sidder og læser højt, så hold din mund bag ved hans ører så lyden kommer bagfra, så hører han bedre. Det er altså en god idé at han sidder på dit skød, når du læser højt og ikke sidder ved siden af dig.
Når du gør noget, så lad ham se hvad du mener. Når du trækker hans bluse over hans hoved så siger du "af med blusen", når du hælder mælk op, så fortæl at det er mælk, dejlig kold mælk. Når du gerne vil have ham til at hente sin dyne så start med at gå med ham "skal vi hente dynen" så han ved hvad du mener. De fleste børn er forøvrigt omkring 18 måneder før de mestrer at følge en opfordring om at hente noget i et andet rum.
Det samme når du f.eks. er igang med at lave frokost. Tag ham med og tal med ham om at det er frokost I laver. Stille og roligt så vil han lære at frokost betyder at I skal spise og vil selv kravle i sin stol når det er tiden. Han lærer ordenes betydning ved at høre det samme igen og igen og kunne se sammenhænge.
Undgå for meget støj, så lad være med at have radioen eller fjernsynet kørende hele dagen. Det gør det lettere for ham at høre, hvad du siger.
De første måneder hvor børn lærer ord, går det langsomt fremad og udtalen er svært. Derfor vil mange af de første ord være 'babysprog' som måske især forældrene forstår. Far kan f.eks. hedde 'Ba', kiks kan hedde 'Kih', sko hedder 'do' osv. I begyndelsen vil det ofte kun være enkelte nye ord om måneden og det er som om at ordene lagrer sig, som om de ligger og venter. Omkring 2 års alderen, så begynder de fleste børn at bruge deres ordforråd og også at kunne bruge mere end et ord af gangen.
Så min umiddelbare tanke er at det naturligvis er godt at du er opmærksom på din drengs sprog, men at det lyder normalt ikke at tale så meget, når man kun er 14 måneder. Jeg synes det er synd, hvis ørelægen har gjort jer unødigt bekymrede og samtidig er det dog også vigtigt at I er opmærksomme på om jeres dreng begynder at sige lidt flere ord, når nu hans ører får det bedre. Ellers kunne det være en god idé at få tjekket hans hørelse og så må vi se om ikke det kommer stille og roligt:o)
Måske har han brugt rigtig meget energi på sin motoriske udvikling og nu er det så tiden til det verbale:o)
Inde på www.sundhedsoplysning.dk kan du købe den lille bog "Barnets sprog - giv det en hjælpende hånd", som du måske kan bruge.
Håber jeg har fået givet jer lidt ro i sjælen. Rigtig god weekend og fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske