Svar: Mad og lære at falde i søvn selv
4. maj 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Tine
Din børn har behov for godt 500ml mælk i døgnet og så længe de er under et år, så synes jeg det er vigtigt at de ikke kun får komælk, men fortsat også får modermælk eller modermælkserstatning.
Det lyder som om din datter så småt er ved at stoppe amningen selv og ikke længere efterspørger den på samme måde som tidligere og det er jo egentlig et godt tegn til at du kan stoppe amningen - et signal man også skal passe på ikke at overhøre, hvis man gør det, så skal man i hvert fald være bevidst om at det er dig som mor, der på et tidspunkt skal tage beslutningen om at det er slut. Så kan du ikke regne med at din datter gør det. Det er således lettest at stoppe amning, når man er enige om at det er tid.
I forhold til dine tidligere oplysninger så tænker jeg også at din datter jo sover meget uroligt i øjeblikket og virker til ikke rigtigt at vide om hun skal amme eller ikke. Hvis du stoppede amningen, så ville hun måske bedre kunne finde roen...
Men der skal et alternativ til brystet og man kan sige at flasken kan være lidt dum at introducere med den alder børnene har. Men hvordan er de til at drikke af kop? Kunne du f.eks. give dem lidt lun eller kold mme af en kop før sengetid. Så kunne du samtidig begynde at indføre et fast putteritual, hvor de efter en kop mælk og måske ½ banan bliver puttet, du/I sidder hos dem, synger en sang, giver dem en hånd at holde i, kærtegner blidt osv. og så se om de kan falde i søvn på denne måde.
Det er naturligt at hun protesterer, når hun lægges fra en varm favn ned i en kold seng og især hvis hun er nået at falde for meget i søvn og I så lægger hende, så vågner hun op, føler sig utryg ved at være i sengen og bliver ked af det og urolig.
Når I lægger hende fra jer, skal det således være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Det kan nogle gange hjælpe at putte børn på hendes alder på maven og så stå ved siden af hende, holde dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser, stryge hende på ryggen. Når hun så sover, så kan I senere hjælpe hende med at komme om på ryggen igen, hvis hun er i stand til at vende sig selv, så må hun også gerne sove på maven.
Da jeres datter lyder til at have behov for tryghed og nærhed, så vil hun måske blive ked af det, hvis du går fordi hun føler sig alene. Nogle gange skal man udnytte at man har to og lægge børnene sammen, så de har hinanden og finder roen ved hinanden, og andre gange forstyrrer den ene den anden.
Nogle gange hjælper det at spille lidt stille musik, da det er med til at hun ikke føler sig alene, en spilleuro kan også hjælpe nogen børn, hvor andre vil se det som underholdning og have svært ved så at finde roen.
Det kan være en god idé at bruge det jeg kalder "se-til-metoden" hvis hun er smadder træt og samtidig ikke kan finde ud af at hun skal sove og ikke underholde. Put hende kærligt, sig godnat og gå, men hele tiden komme tilbage så hun kan se dig, ved at du ikke har forladt hende, putte igen og gå igen. Aldrig væk i mere en 3 minutter af gangen og også komme tilbage selvom hun ikke græder - så hun lærer at du kommer til hende og dermed ved at du er der og hun roligt kan lægge sig til at sove.
Nogle gange hjælper det at være i rummet, lave noget andet f.eks. stryge tøj eller lignende så man er til stede men uden at give hende opmærksomhed. Så kan du blive ved med at fortælle hende at du er der, at hun skal lægge sig ned at sove osv. så hun igen finder roen selv og uden at du skal sidde hos hende.
Og så er det også sådan nogle gange at man er nødt til at sidde der og hvis man får barnet til at sove i løbet af 10 minutter fordi man er der, holder i hånd, synger lidt osv. så er det da super!
Hun skal sandsynligvis have en substitut for brystet, så en sutteklud, en sut, en bamse eller noget andet er det nødvendigt at du finder til hende:o)
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske