Brev:
Mors madvaner, eksem og arp
4. maj 2007
Alder:
3 mdr.
Mors madvaner, eksem og arp
Kære Helen
Vi har en dejlig dreng der lige er blevet 3 måneder. Han er i det store hele en glad og positiv dreng (god "begynderbaby" for førstegangsforældre), selv om han er i lidt modvind lige nu.
I de sidste uger af graviditeten udviklede jeg til alles store overraskelse sukkersyge. Overraskelse, fordi vi ikke har sukkersyge i familien, fordi jeg ikke er overvægtig og fordi jeg generelt spiser sundt og er i rimelig god form. Ikke desto mindre måtte jeg lægge mine kostvaner lidt om, hvilket bl.a. betød, at jeg har skåret ned på den daglige mængde frugt og mælk. Det var hér jeg syndede, og jeg skruede derfor op for fibermængden (rugbrød, andet groft brød og grovvalsede havregryn) for at stille sult og "guffetrang". Grøntsager har jeg altid spist meget af. Når det er sagt, må jeg nok erkende, at jeg er blevet lidt forfalden til de rå havregryn med mælk, og der kan godt glide to store skåle ned om dagen.
Da vores søns far er meget hårdt ramt af græspollenallergi vil jeg gøre alt, hvad der står i min magt for at amme fuldt i minimum 4 måneder og helst også 6. Indtil videre har det kørt fint, jeg har masser af mælk og har da også kunnet fylde fryseren godt op ;-)
Vores søn har fra han var ganske lille haft rigtig mange hormonknopper og hudorme, og inden for den seneste måned er hans arp gået helt amok, den har også spredt sig til øjenbrynene. Vi har snart prøvet alt for at få det væk:
Olivenolien fik det til nærmest at koge op, den mineralske olie hjalp heller ikke. Melissa-cremen var heller ikke god. Med vaseline er der måske kommet lidt positive resultater, når det gælder arpen. Til gengæld er jeg bange for, at han er ved at udvikle eksem. Hovedbund og øjenbryn er meget røde. Først tænkte jeg, at det nok var fordi jeg var så meget efter arpen, men nogle dages fred gjorde det ikke bedre, snarere tværtimod (og arpen blev selvfølgelig værre). Samtidig har han fået røde pletter på kinderne og næsen, der virker tørre.
Først troede jeg at det blot var hormonknopperne og/eller hudormene, men nu er jeg ikke længere så sikker. Han kradser sig ikke, men jeg har lidt en mistanke om, at det er fordi han endnu ikke har opdaget at fingernegle er gode at kradse med. Når jeg holder ham tæt ind til min krop, klør han sig nemlig på øjenbrynene ved at køre hoved frem og tilbage mod min bluse.
At der er noget, der generer ham, er jeg ikke et øjeblik i tvivl om, da han de seneste to dage har været meget svær at få til at sove om eftermiddagen (han sover dog rigtig godt om natten og har altid gjort det). Det går nogenlunde at sove om formiddagen.
Jeg er derfor begyndt at tænke børneeksem.
Her kommer mine spørgsmål så: Kan et barn der ammes fuldt udvikle eksem pga. noget jeg spiser? Jeg mistænker her havregrynene - evt. gluten generelt og udvikling af Dermatitis herpetiformis. Kan det ske via modermælk?
Den anden store mistænkte er naturligvis vores gamle kat, selv om jeg holder barn og kat MEGET skarpt adskilt. Katten kommer ikke i nærheden af seng, kravlegård, legetæppe, babytøj osv. Hertil kommer at min egen kontakt med katten efterhånden er ret begrænset (og det er hårdt, men nødvendigt, for vi vil helst ikke aflive katten). Kan katteallergi vise sig som børneeksem så tidligt?
For god ordens skyld skal jeg lige nævne, at vi anvender allergivenligt vaskepulver og jeg vasker hans hår i allergivenlig babyshampoo.
Mange hilsener
Kirsten