Svar: Mors madvaner, eksem og arp
4. maj 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Kirsten
Dermatitis herpetiformis er meget sjælden og rammer hyppigst mænd i 30-60 års alderen og i forbindelse med at de har sygdommen Cøliaki. Jeg er derfor ret sikker på at det ikke er dette, der er tale om hos jer.
Det lyder dog meget sandsynligt at jeres dreng kan have børneeksem, ca 20 % af alle børn der bliver født i Danmark udvikler børneeksem og ifølge Astma og Allergiforbundet så vil der være 26% risiko for at barnet udvikler børneeksem, hvis den ene forælder har eller har haft astma, høfeber eller børneeksem. Hvis begge forældre har eller har haft astma, høfeber eller børneeksem, er risikoen for, at deres barn får børneeksem oppe på 40%.
Ved at amme din dreng så længe som muligt kan du nedsætte risikoen for at han udvikler børneeksem eller anden allergi, men du kan kun forebygge og således ikke fjerne risikoen. Der er børn som udelukkende ammes, som alligevel har hudproblemer som du også beskriver - desværre.
Det er mit indtryk at arp nogle gange kan blive værre af at man behandler med olie hele tiden. Det er som om at man bare får en tyk fedtet hinde, som man slet ikke kan komme til livs og derfor hjælper det nogle gange at gå lidt væk fra alt det fede (olie, vaseline osv.) og i stedet prøve at vaske hovedbunden med en almindelig mild og uparfumeret shampoo. Du kan bruge f.eks. Vivag (intimsæbe) som har en lav PH-værdi eller lignende.
Gør din drengs hår og hovedbund våd, tag en skumklud og kom lidt sæbe på som du får til at skumme lidt op og vask så hovedbunden godt med cirkelbevægelser rundt og rundt, så du også får sat gang i blodomløbet. Skyld sæben ud med rent vand og tør efter. Lad være med at komme olie eller andet på, som lukker til, men lad der komme luft til. Undgå også hue osv. så huden får luft.
Det kan være en fordel hvis du kan svøbe ham så han ligger helt stille og roligt og du så kan holde ham under din arm og vaske hans hovedbund med den anden hånd. Han behøver således ikke være i fuldt bad for at få hår og hovedbund ordnet.
Med hensyn til din drengs øjenbryn, så prøv at vaske dem også og brug en blød tandbørste til at cirkulere lidt med.
Dertil komme også at hvis barnet har meget arp, så kan der nogle gange gå lidt infektion i og derfor vil jeg anbefale dig at få en tid hos lægen og evt. en henvisning til en hudlæge. Det er vigtigt at en evt. infektion i hovedbunden behandles og at I finder ud af præcist hvad din dreng ikke kan tåle.
Man kan godt lave priktest på så lille et barn, men resultatet er fortsat meget usikkert fordi han stadig er så lille og fortsat ammes fuldt. Der er naturligvis en risiko i forhold til jeres kat, men det er faktisk også sådan at nogle børn kan reagere allergisk på noget deres mor har indtaget, når de ammes. Dette er dog meget sjældent og at din dreng skulle reagere på gluten lyder helt usædvanligt - igen er der jo aldrig regler uden undtagelse.
Du kunne jo forsøge at undvære havregrynene i en uges tid og se om det vil gøre en forskel... Ellers er det vigtigt at du spiser sundt og varieret, som du også fortæller at du gør.
Så ja, allergi kan vise sig meget tidligt og ofte som eksem hos de meget små børn. Man kan godt reagere allergisk overfor noget i modermælken, men det er meget sjældent. Og der kan være allergi over for både fødevarer, husdyr osv. Så rent teoretisk er dine tanker gode nok, men få en henvisning til en hudlæge og få en der har forstand på allergi og børn til at se på din dreng, så I får den bedst mulige hjælp og vejledning.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske