Brev:
Mælkeindtag og jerndråber
5. maj 2007
Alder:
8 mdr.
Mælkeindtag og jerndråber
Kære Helen
Efter utallige forsøg er det ikke lykkedes at få min søn til at tage sutteflasken til natten, så jeg ammer fortsat 3 gange om dagen. Men da jeg kan mærke, at jeg ikke har særlig meget mælk tilbage, ingen brystspænding, er jeg lidt bekymret for, om min søn får den daglige mængde mælk, som han har brug for.
Jeg går ud fra, at det drejer sig om ca 400 ml daglig? Han vil altså ikke tage sutteflasken, men kan godt lide MME og drikker det af en lille kop. Jeg kan se, at du ofte anbefaler at lave en slags milkshake af mælk og frugt, som kan drikkes af kop. Kan det bruges som et lille mellemmåltid eller er det supplement til et hovedmåltid?
Min søns dagsprogram ser ca. Sådan her ud:
Morgen: Vågner ca 5.30 og bliver ammet
Formiddag: Kl. 8 grød m MME i ca 90 ml og vand af kop. Puttes til formiddagslur kl. 9, sover ca 2 timer
Middag: Kl. 11.30 Grøntsagsmos m kød + rugbrød m smørbart pålæg. Frugtsmos til dessert. MME af en kop, ca 30 ml. Ammes kl. 13 og puttes til lur kl. 14. Sover mellem 30-60 min.
Eftermiddag: Sødmælksyoghurt m frugtmos. Et stykke brød/bolle. Vand
Sen eftermiddag: Spiser bedre om aftenen, hvis han får en lille lur på en halv time
Aften: kl. 18 Grøntsagsmos, frugtmos, vand i kop.
Sen aften kl. 19.30 Amning og puttes ca 20.15
Kan jeg tilbyde ham MME i kop til alle måltiderne? Han har vel også brug for vand. Her er ret varmt for tiden... Jeg laver selv min grøntsagsmos og putter MME i mosen. Kunne jeg evt. give ham milkshake sen eftermiddag inden den sene lur. Jeg vil gerne trække hans aftenmåltid lidt, da hans far kommer sent hjem fra arbejde. Desuden har jeg indtryk af, at han ikke kan holde til næste morgen m grøntsagsmos kl. 18.
Ang. amning ønsker jeg at trappe ned, men selvfølgelig i et tempo, som han kan klare. Kan jeg trappe amningen ned til 2 gange om dagen, nu hvor han er 8 mdr. gammel? Og evt trappe ned igen måneden efter? Jeg tænker også på, om han i forhold til hans alder har behov for at blive ammet kl. 23 om natten eller om han burde kunne holde sig til næste dag.
Min søn har haft mange problemer med for at sluge for meget luft og bøvser enormt meget. Førhen vågnede han ofte efter amning kl. 23, da han havde en stor bøvs og var meget svært at lægge igen. I forvejen er vi meget oppe om natten, så jeg ville høre dig, om jeg måske kunne fylde ham mere op om dagen m ekstra mellemmåltider i stedet for natamning kl. 23?
Nu da han ikke tager sutteflaske, skal han vel have jerndråber? Hernede gives der ikke jerndråber, da næsten alle børn får sutteflaske fra fødslen af. Jeg har fået tilsendt jerndråber fra DK 20 mg/g. Hvor mange dråber skal jeg give ham dagligt? Jeg går ud fra, at det kan give obstipation?
Mit sidste spørgsmål drejer sig om proteiner fra kød. Min børnelæge siger, at jeg kun må give kød en gang om dagen, da min søn ellers får for mange proteiner. Jeg følger også gerne kostvejledninger fra Sundhedsstyrelsen DK og der må børn gerne få kød 2 gange om dagen? Der er jo også proteiner i yoghurt, men det spiser de løs af hernede?
Glæder mig til at høre dit svar,
På forhånd mange tak,
Kærlig hilsen Rikke