Brev:
Fra vugge til tremmeseng
5. maj 2007
Alder:
3 mdr.
Fra vugge til tremmeseng
Kære Helen,
Tak for nogle gode råd i brevkassen!
Min datter på snart 3 mdr. sover i en "leander-vugge" (tror jeg nok den hedder). Den fungerer rigtig godt. Om aftenen bliver hun ammet og derefter lagt ned i vuggen, mens hun stadig er vågen. Efter et par sving sover hun - dog vågner hun nogen gange efter 5-10 minutter og skal have et par flere sving ... Det samme gør sig gældende om dagen, hvor hun dog for det meste sover i barnevogn. Så alt i alt går det fint med sovningen på nuværende tidspunkt ...
På et tidspunkt i løbet af de næste par måneder, tænker jeg dog, at hun skal begynde og sove i tremmeseng. Hun er en lang baby, så det bliver nok inden for en overskuelig fremtid. Min bekymring er nu, om hun er blevet "vant til" at blive vugget i søvn?
Når vi f.eks. er i sommerhus (uden vugge), må jeg amme hende i søvn og lægge hende ved siden af mig - og helst blive i sengen. Hun er ikke tilfreds med at blive lagt i sengen i vågen tilstand, og kan ikke selv finde ud af at falde i søvn, selv om jeg ligger ved siden af hende. Har du nogle gode råd til, hvordan vi skal håndtere overgangen til en alm. seng? Hun bruger ikke sut, men virker interesseret i sutteklude.
Derudover mener jeg at have læst, at du anbefaler, at man forsøger at får barnet til at sove 2 sammenhængende timer hver eftermiddag? Det lykkes langt fra altid for mig. Har det stor betydning?
Med venlig hilsen
Iben