Svar: Fra vugge til tremmeseng
5. maj 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Iben
Tillykke med din lille pige, hun lyder til at have det rigtig godt:o)
At blive vugget er rigtig dejligt og en god måde for børn at falde i søvn på. Det minder om tiden i livmoderen og samtidig er det med at til at stimulere barnets balance og ligevægtssans. Det er således vigtigt at vugge sine børn:o)
Derfor er det også synd, hvis du allerede nu begynder at tænke over om I mon har gjort noget galt eller om det nu skal give problemer frem over... :o)
Har jeres datter en lift (barnevognslift), kan hun være i den og kan den nå at stå i vuggen? Jeg spørger fordi jeg tænker at det måske ville kunne hjælpe, hvis I kunne lade jeres datter falde i søvn i liften og så flytte liften over i sengen. Liften ville gøre at hun stadig ville føle det var et kendt sted hun blev lagt til at sove og så ville hun sandsynligvis lettere kunne acceptere at komme ud af liften og sove videre i sengen, som jo ville være samme sted.
Hvis det ikke kan lade sig gøre, så tænker jeg at I skal forsøge at lade hende sove i sin egen seng i løbet af dagen en gang imellem, bare for at hun lærer det og vender sig til det her hvor hun stadig kan puttes i sin vugge om aftenen. I kan evt. stå ved hende, vugge hende lidt med jeres hænder, så hun fornemmer at I er der og det kan være en god idé at bruge en sengerand så sengen virker mere tæt og hyggelig og ikke er for stor for hende.
At hun reagerer på at være i sommerhus skyldes flere ting end bare vuggen - her er også nye lyde, anderledes lugte osv. og hjemme vil dette jo være som hun er vandt til. Derfor er det slet ikke sikkert at hun vil reagere på den måde. Måske vil hun nyde at komme over hvor der er lidt mere plads, så hun kan trille lidt om på siden osv. Det må tiden vise.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske