Brev:
Hvor meget bør babyen sove?
5. maj 2007
Alder:
3 mdr.
Hvor meget bør babyen sove?
Hej Helen
Jeg er en førstegangs mor til en dreng på 12 uger, der vejer 6,3 kg. Jeg har læst at det kan variere hvor meget babyer sover i døgnet, men udfra dine svar kan jeg se det er godt med to søvnperioder i løbet af dagen - korrekt? Kunne du måske sige noget generelt om, hvorledes søvnen burde fordele sig i løbet af døgnet?
Min dreng har på ingen måde nogen fast sønrytme. Bortset fra at han højst kan sove 2,5 timer ad gangen og nogle gange kun en halv time. Nogle dage falder han først i søvn kl ti andre dage kl seks om aftenen. Nogle dage kan han ikke sove længere end til kl fire andre gange til kl syv. Er det normalt på nuværende tidspunkt at der ikke er nogen fast søvnrytme?
Tit kan han virke træt (gaber og gnider øjne), men jeg kan ikke rigtig få ham til at falde i søvn eller han har svært ved at falde ind i en dyb søvn. Burde jeg guide ham over i en fast rytme og har du nogle tips til hvorledes det kan lade sig gøre?
Generelt falder han i søvn til brystet, flaske, en tur i barnevogn eller ved at jeg vugger ham i mine arme - skal man i denne alder begynde at træne ham til at falde i søvn af sig selv og begynde på putteritualer? Hvis ja, kan du så komme med gode forslag til hvordan man starter på det på en god måde?
Ved godt at det er mange spørgsmål, men håber du kan se den røde tråd og komme med en god vejledning.
Mange venlige hilsner
Camilla