Svar: Hvor meget bør babyen sove?
5. maj 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Camilla
Børn på 3 måneder, som din dreng er nu, vil ofte have behov for at sove 3 gange i løbet af dagen - formiddag, middag og eftermiddag. Tilsammen vil deres dagslure udgøre 5-6 timer. Om natten vil de fleste børn i den alder kunne sove 10-11 timer, dog afbrudt af mad (flaske, bryst) og tilsammen vil barnet i løbet af et døgn sove ca 15 timer. Og igen er børn jo forskellige, nogen sover lidt mere og andre lidt mindre, men dette er et generelt billede som du måske kan bruge.
En dag kunne se således ud:
Morgen: Ammes eller flaske
Formiddag: Ammes eller flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes eller flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes eller flaske
Sen eftermiddag: Ammes eller flaske og sover her eftermiddagslur
Aften: Ammes eller flaske
Puttes til natten
Sen aften/Nat: Ammes eller flaske
Nogle børn spiser hyppigere end dette, andre spiser mindre og igen er børn forskellige. Det vil være rigtig godt, hvis du kan have i tankerne at han skal sove ca 3 gange dagligt. Det gør ikke noget at den ene lur f.eks. kun varer 45 minutter, hvis den anden lur så varer f.eks. 2½ time - sådan er det og den fleksibilitet må der være.
Derudover er det sådan at børn netop omkring 12 ugers alderen er blevet så store at de har behov for mere mad og derfor også melder sig hyppigere for at spise. Du skriver at du både ammer og giver flaske og det er helt fint. Du skal bare være opmærksom på at han i øjeblikket kan være lidt mere sulten end tidligere oplevet.
Jeg har på fornemmelsen at det er meget forskelligt på hvilket tidspunkt du ammer, giver flaske, lader ham sove ved brystet, vugger ham i søvn osv. Jeg tænker at det vil være godt, hvis du nu begyndte at få lidt fast rutiner for dette. Du kunne f.eks. godt forsøgt at putte ham i barnevognen fast enten til formiddagslur eller middagslur, amme eller give en flaske og så lægge ham i vognen, hvor han så falder i søvn, enten ved at du triller ham lidt eller at du holder hånden beroligende hos ham.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Svøb ham, så han føler sig omsluttet gør det gerne allerede imens du ammer og giver flaske, så han ikke fornemmer at blive flyttet så meget fra favn til vogn. Giv ham en sut. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Det er således en god idé at forsøge at indkøre en fast måde at blive puttet på i løbet at dagen og også forsøge at gøre det samme om aftenen. At have et putteritual er med til at gøre ting genkendelige og når noget er genkendeligt så er det trygt for børn. De finder roen ved det de kender.
På samme måde kan du så småt begynde at kigge lidt på klokken, når du putter ham. Både så han ikke bliver overtræt og har svært ved at finde roen men også fordi det er vigtigt at han ikke nogle nætter vågner og står op kl. 04 og andre nætter sover til kl. 07 - kl. 4 bør han ammes og så sove videre igen. Dette hænger naturligvis sammen med at han nogle dage går omkuld kl. 18 og andre dage først kl. 22 - tingene hænger jo sammen, men det at have en fast struktur for dagen er med til at give en god rytme også i forhold til hvad tid det passer at putte ham om aftenen.
Så igen, tænk i 3 lure dagligt og prøv om ikke det vil hjælpe jer lidt videre og give lidt mere rutine generelt:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske