Svar: Roderi i skemad, mælk og søvn
9. maj 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Jane
Først en vigtig ting. Laktulose har intet med laktose at gøre. Det er der fejlagtigt mange som tror, men det er to vidt forskellige ting og du kan så vidt jeg er orienteret uden problemer give din datter laktulose, også selvom hun ikke tåler mælkesukker.
Det er meget vigtigt at du sørger for at holde hendes mave igang, da det netop har stor betydning for hendes lyst til at spise. Man kan sige at det er okay at din datters appetit svinger, men det er ikke okay, hvis det skyldes forstoppelse - så maven skal fungere ellers påvirkes hendes trivsel for meget.
Så jeg vil foreslå at I giver laktulose og er du i tvivl så spørg din læge:o)
Derudover tænker jeg at jeres datter drikker ca 500-550 ml Nutramigen og derudover også vælling som måske er 200ml og det lyder helt okay. Hun får sit mælkebehov og sit jernbehov fint dækket.
Jeg tænker dog at I skal overveje om det er en god idé at give Nutramigen 2, om I ikke skulle gå tilbage til nr. 1. For det første skal I være sikre på at type 2 er fuldgyldig, det skulle meget gerne stå på bøtten. Hvis der står at det er en tilskudblanding, så kan det sidestilles med vælling og så bør hun ikke få så meget af det - max 2 flasker dagligt (incl. en flaske vælling).
Derudover så er det sådan at type 2 kan mætte mere end type 1 og derfor godt betyde noget for jeres datters indtag og lyst til at spise. Måske skyldes forandringen at I netop er skiftet fra type 1 til 2 og jeg anbefaler jer altså umiddelbart at gå tilbage til type 1 igen. Den er ernæringsmæssigt ligeså fin og børn som trives på type 1 behøver slet ikke type 2.
Jeres plan for dagen ser faktisk fin ud også hvad tidspunkter for skemad angår. Den største ændring for jer er at skifte erstatning og hvis I gør det så vil hun måske kunne drikke lidt mere. Samtidig skal I sørge for at holde hendes mave igang, så det ikke er forstoppelsen som er problemet.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske