Svar: Manglende lyst til mad og opkast
9. maj 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Anne
Nogle børn har rigtig svært ved at skille tingene ad, når det drejer sig om mad og med det mener jeg at de bliver forvirrede, når de f.eks. får grøntsagsmos med små stykker kød. De kan simpelthen ikke finde ud af om de skal tygge det eller bare synke det.
Til børn som har det sådan, og det lyder som om Tobias kunne tilhøre dem:o) så er det ofte en rigtig god idé at servere tingene adskilt. Altså så mos og grød serveres ved siden af mad i stykker som skal tygges, som man skal arbejde mere med. Det at se forskel og fornemme forskellen i munden vil sikkert kunne hjælpe jer.
Det handler således ikke om at Tobias ikke kan tygge, men om at han skal vide hvornår han skal tygge og hvornår han bare skal synke.
Prøv derfor at give ham ren grød og ren grøntsagsmos med ske, som han bare skal spise stille og roligt. Og prøv så at tilbyde ham mere og mere af jeres mad men i små stykker ved siden af. Det kan både være helt små stykker rugbrød, som du hjælper ham med at få i munden og det kan være større stykker brød, som han selv får lov til at sidde med i hånden og øve sig i at opbløde i munden med lidt spyt.
Giv ham gerne indmaden af en frikadelle som små stykker, giv ham en kartoffelbåd i hånden osv. Altså så han på den måde får jeres mad, men serveret så han kan se hvad det er samtidig med at han fortsat får noget mos som mætter ham godt.
Det er vigtigt for ham at I spiser sammen og at han ser at han får det samme som I får. Hans mad skal tage udgangspunkt i jeres mad, det skal smage af noget og det skal se ud af noget. I skal udnytte hans naturlige nysgerrighed efter at putte i munden og det er vigtigt at I giver ham så meget forskelligt som overhovedet muligt.
Jeg synes ikke at I skal begynde at skære ned i antal af måltider, det er fint med det han får. Det er bare tilbuddet som I skal ændre lidt på.
En plan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske
Morgen 08.00: Havregrød og tilbyde en brødskorpe at gnave i fra det brød du spiser, eller hvad du nu får
Formiddagslur
Frokost 11.30: Grønsagsmos, forsøge med helt små rugbrødshapsere eller måske lidt frikadelle fra aftenen i forvejen.
13.00: Flaske, puttes og sover middagslur
15.00: Frugtmos og flaske
17.00: Evt. powernap
18.00: Grøntsagsmos af rodfrugter og andre grøntsager som virkelig smager af noget. Sovs osv fra jeres mad og tilbehør af lidt af jeres mad i små stykker separat serveret
19.30: Puttes til natten med flaske
23.00: Flaske
Nogle børn har bare en lille appetit og det vigtigste er jo at Tobias trives og har det godt. Men prøv med den separate servering og meget mere smag og flere udfordringer. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske