Brev:
Sover stadig på mor og far
9. maj 2007
Alder:
3 mdr.
Sover stadig på mor og far
Kære Helen
Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!
Nå, men jeg henvender mig nu igen med min lille "klister-medister-datter" :o) Jeg skrev til dig for en måneds tid siden, tror jeg - hvor du kaldte hende en "high-need baby" - hvilket jeg tror, at du har ganske ret i.
Jeg har fuldstændig opgivet at lægge hende i barnevognen, hvilket jeg er lidt ked af, men måske vil hun blive glad for den på et senere tidspunkt. Hun bliver nu puttet i sin lift indendøre. Du nævnte, at jeg kunne svøbe hende - det har jeg forsøgt uden held. Hun bliver fuldstændig hysterisk af ikke at kunne bevæge sig - så det har jeg også opgivet. Hun bliver altid puttet med sut og sutteklud.
Der er ikke så meget forskel på vores hverdag. Jeg tager ikke ret tit ud, netop fordi jeg synes, det er vigtigst, at lillepigen får sovet.
Hun elsker sit aktivitetstæppe og kan ligge der længe og leg. Hun elsker, når jeg synger for hende eller leger med hende. Og hun er begyndt at sidde i en skråstol, så hun kan følge med, når vi andre spiser (ellers har enten min mand eller jeg måtte sidde med hende - for hun sover naturligvis aldrig ved spisetid :o))
Jeg går også med hende i bæreselen de gange, hvor hun ikke gider at lege selv - men det er faktisk ikke så ofte, at det er nødvendigt.
Men, men, men! Hun sover stadig kun 45 minutter ad gangen, og i 99% af tilfældene kan hun ikke falde i søvn igen, medmindre jeg tager hende op og lægger mig med hende på min mave. Så napper hun til gengæld gerne 3 timer.
Jeg forsøger med jævne mellemrum at lægge hende, når hun har ligget på mig 45-60 minutter, men de fleste gange slår hun øjnene op med det samme eller efter ganske kort tid. Jeg putter hende i hendes dyne, så hun får varmen med ned i liften, men lige lidt hjælper det.
Det eneste tidspunkt, hvor man kan lægge hende fra sig, er, når hun puttes til natten, og efter at hun har spist i løbet af natten. Så accepterer hun fint at blive lagt, selvom hun ikke sover, når man lægger hende.
Hun spiser ikke på faste tidspunkter, og hun sover ikke på faste tidspunkter, men et eksempel på en dag kunne se sådan ud:
6.00 Vågner og spiser
7.30 Sover
8.15 Vågner og spiser
8.30 Aflevere storebror
9.00 Hjemme igen - man er lidt sur, fordi man ikke har sovet nok :o) Lægger mig med hende
12.00 Vågner og spiser
13.30 Spiser, Er meget træt, men vil ikke sove - lægger jeg med med hende, falder hun straks i søvn!
15.30 Er ofte nødt til at vække hende, da storebror skal hentes. Forsøger at "liste" hende ud i bilen, men hun vågner altid. Giver hende som regel en flaske, inden vi kører for at undgå ballade, når vi henter storebror.
17.00 Sover på enten far eller mor.
18.00 Vi forsøger at lægge hende, når vi skal spise - og hun vågner! Og er vel at mærke stadig træt.
19.00/20.00/21.00 Får den sidste flaske inden natten. Ligger på mor og far et stykke tid og lægges i liften.
23.00 Spiser
02.00 Spiser
05.00 Spiser
Lægger jeg mig ikke med hende, så er hun vågen længe, men er klynkende. Og sover mange, mange bittesmå lure i løbet af dagen.
Det skal også siges, at hver eneste gang, hun skal sove, så foregår det under en masse skrigeri - lige som om, hun ikke vil overgive sig til søvnen. Hun møffer rundt på mig og gnider hovedet frem og tilbage på mit bryst, sparker med benene og er helt hys, indtil hun bliver så træt, at hun falder omkuld på mig.
Så jeg synes, hun sover mange smålure, og jeg synes faktisk også at hun spiser meget ofte for et flaskebarn. Hun spiser typisk 150 ml ad gangen og vil ikke have mere, men hun kan snildt nappe 150 ml mere efter blot en time. Jeg har prøvet at stikke hende en flaske, når hun vågner efter de 45 minutter, men det falder hun ikke i søvn af - det hjælper kun at komme op på mor.
Skal jeg bare gøre det, som hun ønsker og affinde mig med at ligge time efter time på sofaen - eller er det på tide at forsøge at hjælpe hende til at sove selv? Og kan man overhovedet det, når hun ikke er ældre? Og når nu hun er sådan en krævende lille skattepige?
Med venlig hilsen
Ermelin