Svar: Sover stadig på mor og far
9. maj 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Ermelin
Det lyder bestemt som om at jeres lille pige har rigtig meget behov for tryghed og jeg tror også det er vigtigt at I giver hende det, så hun får lidt sammenhængende søvn en gang imellem.
Jeg tænker dog også at det er begrænset hvor mange timer af døgnet du kan hive ud for at sove med hende på maven og at det derfor lyder som en meget god idé at forsøge at finde en anden løsning.
Min umiddelbare tanke er om du ikke vil kunne ligge dig ved siden af hende. Hvis du nu tog hende med ind i dobbeltsengen og måske startede med at lade hende ligge lidt på dig og stille og roligt drejede dig rundt så hun kom til at ligge mere på siden ved siden af dig og på den måde kunne du måske komme til at lirke dig selv lidt væk en gang imellem.
Det handler jo meget om at være der for hende og give hende trygheden, men samtidig også vurdere hvornår hun sover så godt at du kan flytte dig og samtidig gøre det inden hun når at skifte søvnfase. Jeg tror det vil være rart for hende at falde i søvn og blive liggende der, hvor hun sover, altså undgå at flytte hende. I stedet for dig/din krop, så må du så lægge jeres dyne omkring hende så hun for det første ikke triller ned af sengen, men for det andet også har fornemmelsen af at der er noget om hende. Det handler altså mere om at skab en tryg substitut for dig, når hun ligger der, end om at svøbe hende for meget.
Når hun vågner efter de 45 minutter så er det sandsynligvis fordi hun skifter søvnfase her. Det vil være rigtig godt, hvis du kan holde dig i nærheden, så hun beroliges og hjælpes videre i søvnen og ikke får lov til at vågne helt op. Igen tænker jeg at du her kan lægge dig hos hende og på den måde få hende til at slappe helt af. Når du lægger hende fra dig efter 45-60 minutter så er det altså i et søvnfase skift og derfor vågner hun. Mit råd er derfor at du starter med at lægge dig med hende og så så hurtigt som muligt får hende ned fra maven og til at ligge ved siden af dig. Og herfra må du så liste dig væk:o)
Med hensyn til flaske, så spiser børn også meget forskelligt her og der er børn, der som din datter drikker hyppigere og lidt mindre mængder af gangen og det er okay. Det ændrer sig som regel i takt med at de også begynder at få lidt skemad.
Håber at ovenstående råd med at lægge sig med hende virker bare en gang imellem, rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske