Svar: Morsyg - 3 mdr.
9. maj 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Dorte
Der er ingen tvivl om at Malthe søger dig mere end far, fordi du er den primære omsorgsperson. Det er dig der passer ham både dag og nat, far har et par timer med ham om aftenen og det er det.
Malthe vil naturligvis også være tilknyttet sin far og børn kan sagtens have flere omsorgspersoner, deres tilknytning vil også vokse i takt med at Malthe bliver ældre og far ikke længere arbejder så meget. Så på den måde arbejder tiden også for jer. Børn har brug for tryghed og især genkendelighed er tryghed for børn. Det er beroligende for Malthe at mærke dine hænder, dine kærtegn, måden du skifter ham på, giver ham mad osv. Den duft du har, din stemme osv. alt det han forbinder med dig. Det falder han til ro ved.
Det kan være fornuftigt at far forsøger at gøre tingene nogenlunde som du, at du f.eks. viser, hvordan du plejer at kærtegne osv. så far kan forsøge at gøre lidt det samme, så Malthe på den måde oplever genkendelighed og finder måske finder roen selvom det er far.
Malthe skal naturligvis trøstes osv. af dig, da du er bedst til det. Der er ingen idé i at far står med et ulykkelig dreng og du står ved siden af og ser på - så skal du naturligvis trøste ham. Men far skal også have lov til at komme til og de to skal lære hinanden at kende. Det skal dog være på det tidspunkt hvor Malthe er frisk, hvor han har fået en tør ble, hvor han har spist og hvor han har overskud til at pludre osv. Det skal ikke være der, hvor han er allermest træt.
Om aftenen vil han naturligt være mere træt og derfor ikke have overskud til så meget. Det kan derfor være en god idé at I lader far komme mere på banen de dage, hvor han holder fri og derfor har mulighed for at være der, når Malthe også har lyst til det og gerne vil. Det vil være rart for dem begge.
Håber mine tanker hjælper lidt videre. Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske