Svar: Sovevaner - 8 mdr.
10. maj 2007
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig dejligt at høre at det er gået så godt med at begynde arbejde og at I alle tre nyder den nye situation:o)
Så vidt jeg husker er Jens nu omkring de 8-9 måneder og en plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Bryst/flaske
Formiddag: Grød, evt. med lidt frugtmos, ½ banan eller lidt anden frisk frugt, måske prøve at få en ½ bolle med lidt smør. Vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, tilbehør af grøntsagsmos som stille og roligt går over til at være kogte grøntsager i små stykker. Gerne lidt rester fra aftensmaden som lidt frikadelle, godt kogte pastaskruer og lignende. Vand af kop
Puttes til middagslur, evt. med en flaske
Eftermiddag: Lidt frugtmos evt. med lidt mælk på, eller måske en lille portion tykmælk eller lignende, ½ bolle med lidt smør og lidt ost at gnave lidt i. Frisk frugt og bær, vand af kop
Aften: Grøntsagsmos og mad i stykker, mere rigtig mad. Må få stort set alt, kød, fisk, ris, pasta, sovs osv. Evt. lidt frugtmos til dessert. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske eller bryst
Sen aften: Nogle børn har behov for mælk igen her, men bestemt ikke alle og det er helt fint.
Generelt kan man sige at børn i 8-9 måneders alderen vil have behov for at sove 2 lure dagligt, ialt vil lurene vare mellem 2½-4 timer, ofte er formiddagsluren kort og middagsluren lidt længere, så Jens f.eks. sover en times tid, måske kun 45 minutter om formiddagen men så sover et par sammenhængende timer over middag. Om natten sover de fleste 11-12 timer og sammenlagt vil børn i 8-9 måneders alderen sove måske 14 timer i døgnet. Så dagslurenes længde afhænger altså meget af hvor meget han sover om natten og modsat.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre og ind på rette kurs. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske