Svar: Må og må ikke?
10. maj 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Natasha
Ja sikke en masse spørgsmål denne gang, jeg svarer lige i den rækkefølge de kommer:o)
Men hensyn til grød og lyst til dette så afhænger dette naturligt af tidspunktet hun får det på, således at mælken ikke er givet lige inden grøden, men følger efter grøden. Men der er helt klart også en sammenhæng imellem at maven skal fungere og det at have lyst til at spise. Derudover så spiller det ind at hun endnu ikke er så gammel og derfor tager det længere tid at komme op på en større mængde, end hvis hun f.eks. først startede, når hun var 6 måneder. Og sidst men ikke mindst så spiller det også ind på lysten til at spise, at hun har problemer og smerter ved ørerne.
I forhold til grød og grøntsagsmos så er det helt fint at I forsøger med dette og hvis hun kun kan spise 5-6 skefulde så er det okay. Hun øger sit indtag stille og roligt. Ved siden af skemaden skal I tilbyde hende vand. Giv hende det af et snapseglas som hun lettere kan svøbe sine læber omkring og giv hende det samen med skemaden og undervejs. Således at I, når I oplever at hun er ved at være fyldt op med lidt grød, så tilbyder hende vand og så kan give lidt grød igen efterfølgende. Vandet er også vigtigt for at holde gang i maven.
Hvis I oplever at afføringen bliver hård og at hun virker til at have ondt, når hun skal af med det. Virker til at have ondt i maven og i det hele taget være generet af at have afføring, så kan det være nødvendigt at give hende lidt laktulose. Men som I beskriver det lige nu, så tror jeg det handler mere om vand/væsketilskud sammen med grøden. I takt med at hun bliver bedre til at spise og kan spise lidt større mængder, så kan det også hjælpe at give hende lidt frugtmos, f.eks. lidt æble eller pæremos eller lidt sveskemos.
Hendes problemer med ørerne spiller naturligt ind på hendes søvn. I forhold til hendes alder er det dog helt normalt at få mælk kl. 23-24 og igen kl. 05-06. Det er faktisk hvad svarer til at sove igennem og I er super priviligerede i den retning! De fleste børn vil først kunne dette når de er 6 måneder gamle, så sæt pris på det:o)
I forhold til hendes udvikling, så er det rigtig fint at I hjælper hende med at holde armene under sig, så hun lettere kan vende sig omkring. Det er dog helt normalt at børn laver "flyver" på et eller andet tidspunkt ofte til frustration for dem selv... Man siger normalt at børn omkring 4 måneders alderen begynder at kunne trille fra mave til ryg og frem mod 6 måneders alderen begynder at trille fra ryg til mave. Det normale område har dog meget vide rammer og det er faktisk helt normalt at børn også kan gøre det i modsatte rækkefølge. De fleste børn vil begynde at trille fra ryg til mave, når de har fundet deres tæer og begynder at tage fat i dem:o)
I må meget gerne lave bevægelege med jeres datter, hvor I hjælper hende med at trille omkring og at udnytte puslepladsen kan være en god idé eller at hjælpe med at få lidt af tøjet af. Det er meget nemmere at bevæge sig, når man kun ligger i en ble eller en bodystocking (eller helt uden). Jeres datter forsøger at krybe hen over gulvet og det er helt normalt. Hun øver sig i at bruge sin krop på forskellig vis.
I må gerne lade hende selv trække sig op i armene, når I holder hendes hænder og hun må også gerne stå og hoppe på jeres skød. Men hun er for lille til at sidde selv og hun har bedre af at være på gulvet hvor hun kan øve sig i at trille end at I stavler hende op med puder for at hun kan sidde. Det er på gulvet at hun får styrke til at kunne sidde, som I selv beskriver, så er hendes styrke i ryggen på nuværende tidspunkt kortvarig og hun falder hurtigt sammen. Det viser netop vigtigheden i at hun ikke skal sidde for længe. Hun må gerne sidde hos jer.
Om hun ligefrem bliver hjulbenet af at stå - det tror jeg nu ikke. De fleste hjulbenede idag skyldes ofte mangel på d-vitamin i barndommen og bla. derfor man også anbefaler d-vitamin til alle børn idag. Man skal ikke pace sine børn, men man må gerne støtte dem i den udvikling de er igang med. Jeres datter må således gerne hoppe hos jer - den er en bevægelse som hun selv styrer og når I holder hende, så vil det automatisk blive minimeret lidt for I er jo også trætte i armene:o) Hoppegynge er bandlyst!
Håber jeg kom igennem det hele. Rigtig god weekend fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske