Brev:
Mad, rytme og søvn
10. maj 2007
Alder:
4 mdr.
Mad, rytme og søvn
Hej Helen
Tak for dine svar, de hjalp mig til at finde ro og tro på at lille William trives og at det jeg gør er godt nok... :o) Og når mor er rolig så går det også bedre med flaskerne...
Vi prøvede vælling til natten, absolut ingen succes. Det kunne den lille mand altså ikke lide. I stedet for får han nu Gul Allomin til godnatflaske og i natteflasken. Han kan desværre ikke sove helt igennem, men sover som en sten fra han blir lagt ca. 19.30 - ca.03 hvor han får endnu en flaske Gul Allomin. Jeg synes jo det er super skønt med lidt aftentid uden baby, til mand og de store drenge, så jeg klager ikke.
MEN....
1.MAD
Vi er startet på lidt smagsprøver på grød/mos over de sidste 14 dage. Det går fint, han er meget interesseret og styrer både tunge og læber fint. Han får risgrød med lidt sveskemos og lidt frugtmos i til morgenmad (sveske pga. maven) Det laber han i sig og spiser gerne en pæn stor portion ca 1dl. Jeg måler det ikke af, men laver på slump.
Om aftenen når vi selv spiser har jeg så prøvet at give han grøntsagsmos, både hjemmelavet og pulverform.... Men her får jeg altså ingen stjerner, han kigger skævt på mig efter første ske, hvorefter han åbner munden, som om han vil have mig til at fjerne det igen :-/ Vi prøver et par gange, men han vil ikke have det.
Jeg har tænkt at han måske ikke var sulten, men hvis jeg tilbyder han en ske med frugtmos ryger det lige ned efterfulgt af et STORT smil. Men han kan jo ikke leve af frugtmos, har jeg gjort noget forkert ved at starte med frugt? Og hvor meget skal jeg "kæmpe" med ham? Aftensmad skal jo være grøntsager.
2.RYTME & SØVN
Han kan max holde til at være vågen i 2- 2 1/2 time. Disse timer foregår med fuld aktivitet, på legetæppe hvor han ruller fra side til side, putter ting i munden og leger og synger med mor og far...
Jeg føler mig lidt presset i tid, når jeg både skal give grød og flaske, så hvordan gør jeg det bedst uden at overfylde hans lille mave?
William vågner ca. kl.6
kl. 7. Grød m. frugtmos
kl. 8 Flaske 200ml grøn allomin
kl. 9 Puttes i barnevogn, sover ca 2- 2 1/2 time
kl.12 Flaske 200ml grøn allomin
kl.13.30 Puttes i barnevogn, sover ca 2 timer
kl.16 Flaske 200ml grøn allomin
nogle gange powernap ca 1 time
kl.18 Forsøg med grøntsagsmos :-)
kl. 19.30 Godnat flaske 200ml gul allomin
kl. 02.30 200ml gul allomin
Det er selvfølgelig ca. tider det hele. Sover han for meget?
- Den sidste uge har han haft svært ved at finde ro når han skal sove, det hjælper hvis jeg lægger en stofble hen over hans øjne... Men jeg er ikke helt tryg ved det, tænker på overophedning - vuggedød risiko. Er det forsvarligt, jeg holder selvfølgelig øje med ham men når han drejer hovedet i søvne kommer kluden jo nogle gange ned over hans næse...
Nu tror jeg vist at jeg har fået spurgt om det hele :0)
Glæder mig til dine svar.
Mette