Svar: Mad, rytme og søvn
10. maj 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Mette
Jeg synes som udgangspunkt at du skal holde dig til den hjemmelavede mos om aftenen. Både fordi jeg synes det er vigtigt at maden tager udgangspunkt i jeres mad og fordi jeg personlig hellere spiser kartoffelmos af kartofler og ikke pulver... :o)
Derudover tænker jeg at du skal forsøge at give lidt af de mere søde grøntsager. Du kan købe deciderede "søde kartofler" og gulerod er også mere sødt i smagen. Det samme er ærter og majs og jeg vil derfor foreslå dig at du prøver at lave en grøntsagsmos med disse typer af grøntsager. Græskar kunne måske også bruges, hvis du kunne finde det...
Derudover så hjælper det nogle gange at fjerne kartoflerne fra mosen selvom der i alle bøger står at kartoffel er en god basis. Det er sådan at nogle børn bare ikke bryder sig om kartoffel, så du kan også prøve at lave grøntsagsmos uden kartofler og så forsøge med nogle af de mere smagfulde ting som f.eks. lidt blomkål, broccoli eller squash.
Som du beskriver din dreng, så handler det ganske givet om smag og det er det du skal fokusere på. Det er korrekt at i DK går vi meget op i at børn skal begynde med det mindre søde inden de introduceres for det meget søde. I Sydeuropa går man dog ud fra devisen om at børn er vandt til noget meget sødt nemlig modermælken og derfor er det godt at starte med det søde og så introducere det mindre søde efterhånden... sådan er der så meget. Det vigtigste er at barnet spiser, har lyst og interesse for det og spiser varieret.
En måde at introducere lidt grøntsagsmos kan også være at bruge f.eks. risgrød som basis og så bruge grøntsagsmos som topping i stedet for frugtmos.
I forhold til rytme og søvn så lyder jeres plan for dagen rigtig fin og det er dejligt at se at han virker så god til at selvregulere. Han sover ikke for meget og I må gå ud fra at det er hans behov lige nu. Når han bliver omkring 6 måneder så vil hans søvnrytme sandsynligvis ændre sig og du må prøve at følge det du oplever er hans behov.
I forhold til det med stofbleen, så er det jo desværre aldrig nogen garantier her i livet:o( Du skal naturligvis sikre dig at han kan trække vejret, men det er meget brugt at lægge en stofble ved barnets ansigt fordi det netop skærmer og giver ro, hjælper barnet med at slappe af og lukke verden ude. Og det er sådan set fornuftigt nok, man skal dog altid sikre sig at det er sikkerhedsmæssigt i orden at gøre det og derfor må du være hos ham så du har ham under opsyn og når han først sover så forsøge at trække kluden lidt væk så du er sikker på at han kan trække vejret.
Nu tror jeg vist at jeg har fået svaret på det hele :o) Rigtig god weekend fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske