Svar: Temperament og separationsangst
10. maj 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Stine
Dejligt at høre fra dig og dejligt at høre at det går så godt og at Tobias virkelig er kommet godt ind i vuggestuen og den verden, som åbner sig for ham der:o)
Det er en dejlig dreng I har, ingen tvivl om det, og han udvikler sig i rigtig fin og sund retning. Det at han viser mere temperament og egen vilje hører alderen til og det samme gør hans tegn til separationsangst. Han er så mobil nu og der sker så meget i hans verden, - verden åbner sig for ham, og det giver på den gang denne lyst til at udforske og samtidig brug for at vide at der er en sikker base. Han har nu en erfaring med sig om at I går fra ham, når han skal passes, naturligvis også at I kommer igen og hans fornemmelse for at verden kan være farlig bliver større og større.
Det giver ofte urolige nætter, fordi dagens oplevelser skal bearbejdes i drømme og nogle børn vil omkring 1½ års alderen få lidt mareridt agtige drømme. Så I skal være forberedt på at der sker rigtig meget den kommende tid.
Han har samtidig brug for at dele sine oplevelser med jer. Han nyder at vise jer ting og dele ting med jer. Han forsøger at bruge sproget og kommunikere og når han f.eks. sige mam, mam og tager jer med i køkkenet, så kan det både betyde at han er sulten men det kan også betyde at han vil dele den oplevelse at han ved at der er her man spiser og laver mad.
Det er altså helt rigtigt at der sker meget med din Tobias i øjeblikket. Alderen 1-3 år er en dejligt og charmerende alder, men også en svær alder som virkelig kalder på jeres forståelse og omsorg.
Der er rigtig mange ting han allerede kan, der er mange ting han skal igang med at lære. Det gælder både motorisk, sprogligt og følelsesmæssigt. Der er også rigtigt mange ting han gerne vil selv. Han begynder, som du også selv skriver at vise vilje og mere selvstændighed og samtidig med at det sker, så bliver han også frustreret - for han forstår meget, han vil rigtig meget - og så er det stadig enormt svært for ham.
Her har han brug for jeres hjælp. Han har brug for at I ved at alt meget er svært for ham lige nu, han har brug for at I hjælper ham med at sætte grænser når det er nødvendigt, men han har også brug for at I forstår, hvorfor hele hans verden bryder sammen når maden ikke vil sidde fast på gaflen eller når du skræller æblet og han ville have haft det skåret i både:o)
For det første er det enormt vigtigt at man lytter til sit barn. Hvad er det han vil. Sig det højt, det I tror han vil, så han har mulighed for at korrigere jer, hvis I ikke har forstået ham rigtigt. Brug også sproget til at vise ham at I forstår hvad han vil - selvom I måske vil sige nej.
Det kunne f.eks. være at han gerne vil have en is 10 minutter før aftensmaden. Her kan I sige: "Nej vi skal ikke have is nu, vi skal spise lige om lidt, men du kan få et stykke agurk". I siger nej, kommer med en forklaring og giver et alternativ. I viser at I ved hvad han vil, men holder samtidig fast i jeres nej.
Når der opstår konflikter, så er der næsten altid følelser involveret. Når der opstår en situation, hvor man ikke kan komme til det man gerne vil, eller hvor man bliver tvunget til noget andet, så opstår en følelse af frustration. Sådan har vi det uanset om vi er voksne eller børn.
Når man er frustreret så pumpes adrenalinen rundt i kroppen og hvordan det lille barn tackler sin frustration eller hvordan hele situationen ender, handler meget om, hvordan forældrene tackler barnet og situationen.
Det er dog også vigtigt at gøre sig klart at konflikter ikke kan undgås og at frustration også er noget man skal lære at tackle. Og Tobias er lige i begyndelsen af denne udvikling. Alderen 1-3 år er den alder, hvor alt dette bla. sker og den alder som man tidligere kaldte for trodsalder. Idag bruger man mest betegnelsen selvstændighedsgørelsesfase. Så grunden til at du oplever at han pludselig ikke virker veltilpas, oplever ham mere frustreret, oplever at I har flere konflikter end tidligere osv. det skyldes hans alder.
Der findes en rigtig god bog som hedder "Ka selv, vil selv - men du må hjælpe mig" som er skrevet af børnepsykolog Grethe Kragh Müller. Du finder den i min bogguide. Den er vist desværre udsolgt fra forlaget, men jeg tror du kan låne den på biblioteket.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske