Brev:
Hvor meget mælk,opdragelse, dagplejestart
10. maj 2007
Alder:
11 mdr.
Hvor meget mælk,opdragelse, dagplejestart
Hej Helen
Nu er min datter 11 mdr gammel (fylder 1 år d. 26 maj) og jeg er lidt i tvivl om hvor meget mælk hun har brug for. Hendes dagsrytme ser ca således ud:
7.00 vågner bliver skiftet og får en portion grød med lidt skrabet frisk pærer eller andet frugt og vand af tudekop
9.00 -10.00 morgenlur
10.00 frugtmos, frisk frugt eller tykmælk med en skorpe eller knækbrød med smørreost - vand af tudekop
11.30 frokost - 1 stk levebrød m. makrelguf (hendes ynglings) prøver med andre pålægsformer som leverpostej osv men det er hun ikke for vild med. Kogte og rå grøntsager og evt en frkadelle fra aften før - vand af tudekop
12.30 MMe af flaske ca. 150 ml
13.00-15.00 lur
15.30 -mellemmåltid som til formiddag, men variere så hun ikke får det samme morgen og eftermiddag - vand af tudekop
18.00 aftensmad sammen med os - spiser flot og elsker næsten alt vi giver hende. Spiser selv med fingrene
19.00 Mme af flaske 180 ml - Sover til kl 7.00 næste morgen
Jeg har læst at hun ikke længere har brug for mme når hun er 1 år og vil høre om jeg allerede nu skal tage eftermiddagsflasken fra hende og så kun give hende natflasken eller om det er for tidligt?
Jeg er bange for at hun så ikke får væske nok, da det med at drikke af kop slet ikke duer. Jeg har øvet det med hende fra hun var 4-9 md og så begyndte jeg på tudekop som da giver hende en del mere væske. Jeg ved ikke hvorfor hun ikke kan finde ud af det med kop. Har ellers øvet med en lille kop så det ikke skulle virke for overvældende.
Jeg synes også at det er svært at vurdere hvor meget hun har brug for til mellemmåltidet. Hun er ikke glad for brød, men vil hellere have frugt, tykmælk og frugtgrød. Kan det mætte hende nok til mellemmåltidet. Hun vil dog gerne gnave i knækbrød eller tvebakke.
Det er også svært at vurderer hvor meget hun i virkeligheden indtager for det hele ryger på gulvet for tiden. Hun kaster simpelthen rundt med maden og tester mig ved at hænge det ud over kanten og så give slip. Jeg siger NEj og ser lidt streng ud:-) og så ryger det i skraldespanden...Hvad kan man gøre for at få dem til at lade være med at kaste med maden?
Hun skal begynde i dagpleje i næste uge og det er jeg meget spændt på. De gange hun er blevet passet har hun skreget helt panisk når hun finder ud af at jeg er væk, der er små pauser hvor hun er tilfreds nok og så begynder det igen! Puhh det bliver hårdt at skulle aflevere hende, hvis hun bliver ked af det! Men hun skal jo afsted og jeg kan også mærke at hun er parat til at komme ud og møde flere udfordringer.
Med venlig hilsen
Chouchou