Svar: Hvor meget mælk,opdragelse, dagplejestart
10. maj 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Chouchou
Det er helt korrekt at din datter fra 1 års alderen skal til at undvære sine sutteflasker og det vil være rigtig godt, hvis du kunne komme ned på kun 1 dagligt, som så stille og roligt kunne gå over til at være en kop mælk til natten.
Jeg synes derfor du skal forsøge at fjerne eftermiddagsflasken, så det kun er den flaske hun får kl.19 som du bibeholder. Den indgår sandsynligvis som en del af putteritualet og hun sover rigtig godt efter den.
Du skriver at hun har svært ved at drikke af kop, men hun drikker af tudkop og du skal naturligvis være opmærksom på om hun får væske nok, når du nu fjerner en flaske. Du kan forsøge at lade hende drikke af en kildevandsflaske - det klarer nogle børn rigtig godt og det er lidt anderledes og måske mere spændende. Du kan også prøve om du kan få hende til at drikke lidt af et sugerør - det kunne måske være en lille brikjuice en gang imellem, når det skal være lidt festligt.
Jeres plan for dagen lyder rigtig fint. Hun lyder til at spise noget af alle fødevarer og generelt være glad for også at få jeres mad. Har du prøvet med hjemmebagte boller eller pølsehorn... en grovbolle eller havregrynsbolle kunne også være en god idé, hvis hun ikke altid er til så meget brød.
Det er fint at du giver hende tykmælk, da dette også tæller med i mælkeindtaget. Giv hende også lidt ost af forskellig slags og en gang imellem kan du lave en milkshake, hvor du blender banan med sødmælk. Brug også mælk på frugtmos og grød, som en gammeldags frugtgrød med mælk og lav sovs af mælk. Det hele tæller med. Hun skal have ca 500ml dagligt, så er hun dækket rigtig fint ind.
Med hensyn til at kaste med maden, så er der jo flere ting i dette. For det første så afventer hun jo tilsyneladende en reaktion fra dig og det er et led i hendes udvikling at undersøge dette, det er således også en del af det at opdrage. Derudover så handler det måske om at hun ikke er reelt sulten, hvis hun var sulten, så må man gå ud fra at maden kom i munden... Det er naturligvis vigtigt at lade hende udforske, men I skal også forsøge at lære hende de regler I har i jeres familie. Hvis din datter således bevidst smider med maden og gør det selvom du har sagt nej, så ville jeg flytte endten hende eller hendes tallerken. Hun er færdig med at spise. Ikke på nogen voldsom måde, men bare sige slut. Hvis hun protesterer, så kan du give hende tallerkenen igen og atter lade hende forsøge sig, men sker det samme, så er hun altså ikke sulten og så er måltidet forbi.
Hun husker fortsat bedst, hvis en handling følger med og derfor er det en god idé at du samtidig med at du siger nej, f.eks. flytter hendes tallerken.
Når der er noget din datter gerne vil, eller noget hun ikke vil, eller noget som driller hende på den ene eller anden måde, så bliver hun frustreret. I vores almindelige dagligdag føles konflikterne besværlige og vi har som voksne ofte et stort ønske om "at nu skal vi have det hyggeligt", det er f.eks. ved spisebordet, eller ved sengetid at konflikterne opstår og det hører et eller andet sted til.
I den forbindelse er det meget vigtigt at du ved, at konflikter ikke kan undgås - de er en del af livet og I skal have de konflikter engang imellem. Både forældre og børn, det er med til at udvikle os alle:o) Men naturligvis under forudsætning af at man løser dem på en god måde.
Mit råd til dig er derfor at du virkelig forsøger at lytte tid, hvad det er din datter protesterer imod, når hun bliver vred og viser sit temperament, altså de situationer, hvor du føler at hun prøver dig af. Ofte opstår konflikter fordi barnet gerne vil prøve selv og ikke helt magter det og lytter du og forstår det, så kan du tilbyde at hjælpe hende og I kan gøre det sammen. Andre gange er det fordi hun gerne vil noget andet, kan det lade sig gøre, er der mon et alternativ...
Med hensyn til start i dagpleje, så er det vigtigt at du selv har det godt med at aflevere hende. Hvis hun fornemmer at du er utryg ved det, så bliver hun også utryg og vil protestere højlydt mod at skulle afleveres. Men mærker hun at du synes det er rart og okay, så vil hun også lettere kunne føle dette. Børn spejler sig i deres forældre og hvis det er for svært for dig at aflevere, så skulle I måske lade far gøre det i en periode.
Det vil samtidig være godt at du lige taler med dagplejeren om hvorvidt du skal blive der lidt eller om det er bedre at I ret hurtigt får vinket farvel gennem ruden og så er du væk. Det kan nogle gange være en god idé ikke at trække tiden, idet din datter så igen vil få fornemmelsen af at der må være noget galt siden mor ikke vil gå fra mig. Hvorimod, hvis man går lidt hurtigt og med ro og glæde, optimisme, så kan det godt gå lettere. Så prøv at tale med dagplejeren om hvad hun synes er bedst i jeres situation. Børn er jo forskellige og har forskellige behov.
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske